Visa ett inlägg
Gammal 2007-06-16, 16:40   #7
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Klipp/klistrar mitt inlägg från Body:

Det finns även en växande empirisk bevisbörda som visar att det finns såväl hälsofördelar (lipider, insulinsensitivitet och andra markörer för hälsa förbättras) som fysiologiska fördelar med Intermittent Fasting för människor. En ny studie visade att personer som åt dagens kaloriintag i en måltid förlorade kroppsfett och ökade i muskelmassa, i jämförelse med det traditionella måltidsmönstret (trots identiskt kaloriintag). Då personerna inte ens tränade, antyder detta att de kroppsmässiga förändringarna kanske medierades via förändringar i hormoner och genuttryck.

Jag använder personligen ett Intermittent Fasting protokoll och äter all min mat inom 8 timmar, följt av en 16 timmars fasta. Jag gjorde en resultattråd för ett tag sedan, då jag redovisade resultaten av detta tillvägagångssätt för att bulka upp med en ganska liten viktuppgång i fettmassa. Farhågor som muskelkatabolism och hunger är ogrundade. Ökande halter av katekolaminer innebär även en förhöjd ämnesomsättning och mentalt fokus.

Enligt min erfarenhet finns det stora fördelar med detta upplägg, i synnerhet då 80% av dagens kalorier och övervägande mängd kolhydrater intas efter träningen (ca 6 timmars överätningsperiod). Många andra som har provat detta koncept är mycket nöjda, och går sällan tillbaks till sina gamla vanor med 6+ små måltider om dagen. På vilodagar ser kaloriintaget och makrofördelningen annorlunda ut, och beroende på individens önskemål kan dieten skräddarsys till simultan muskeluppgång/fettförlust (cykliskt), viktuppgång eller fettförlust. Just nu använder jag ett protokoll för muskeluppgång och fettförlust, vilket åstadkoms genom att manipulera kalori - och kolhydratintaget inom en 48-72 tim period. Resultaten av detta kommer redovisas i slutet av Juli.

Integrationen av IF i kombination med träning, kommer eventuellt att utmynna i ett bokprojekt med Lyle McDonald (www.bodyrecomposition.com), som bland annat skrivit The Ketogenic Diet och The Ultimate Diet 2.0.

Mitt koncept kommer för första gången presenteras i en bok av Jamie Hale under sommaren (www.maxcondition.com).

Mer information på www.leangains.blogspot.com.
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat