Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-23, 17:03   #14
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, jag tror inte att de första passen kommer att vara jättejobbiga. 3x2 km i 4:40-tempo känns t.ex. som allt annat än superkämpigt. Det blir nog snarare tufft mot slutet. Snabbare intervaller har jag tänkt köra oavsett, gillar dessa skarpt, mycket p.g.a. anledningen som du nämner. Har man några dagar innan kört km-intervaller i sub 4-tempo så känns inte 4:40-tempo så blödigt.

Det som däremot känns blödigt är huruvida jag kan förbättra mig 10 min från i fjol. Men jag siktar hellre på det och landar på 2:23 än safe:ar och fixar 2:25.
Hur jobbiga passen kommer kännas lär ju också bero på hur ambitiös din målsättning är. Dvs om du i princip är god för 2h25min då du påbörjar detta program (och inte har mycket annat än grundträning i benen) så behöver du ju bara förbättra dig 5min genom att få in den specifika anpassningen. Då kommer det troligen inte kännas särskilt jobbigt. Men om du har längre kvar till måltempot då du startar kommer du kanske behöva lite mer tillvänjning.

Nu minns inte jag exakt hur din träning såg ut inför förra årets lopp. Men 10min tycker inte jag är jättemycket att förbättra på så lång sträcka. Speciellt inte som du bara sprungit det två gånger och inte har så lång "löpålder" (dvs total tid av rätt så kontinuerlig träning).

2h20min lär ju inte heller vara taket för vad man kan tänkas greja på LL ifall man springer milen på runt 40min och har "tillräcklig" aerob uthållighet. Att fokusera på en bergig ultramara låter ju som den ultimata basträningen för LL tycker jag. Så rimligen borde du kunna komma ner mot dessa tider ifall du lyckas bibehålla ungefär samma tröskel som skulle tillåta dig springa 10k på runt 40min.

Då jag sprang på 2h24min hade jag sprungit milen på c:a 38min tidigare på sommaren. Men mitt upplägg på LL var uselt eftersom jag startade i sista startgrupp och det var knökat med folk som sprang i lustempo. Första milen på 60min och sedan 43 respektive 42min på de två sista milarna tror jag. Jag hade kunnat hålla ett liknande tempo en bra bit till också. Hade jag startat från början i "rätt" tempo hade jag nästan säkert grejat 2h10-2h15min.

Men det kan ju såklart bli så att dina tävlingar sätter käppar i hjulet för dig så du tappar form vid olämpliga tidpunkter, eller att du kanske tappar lite fart om du är alltför ensidig i din ultraträning. Men ifall du lyckas hålla dig från detta så tycker jag helt klart du borde ha möjlighet att komma runt 2h20min.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat