Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-23, 15:20   #10
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det där påminner en hel del om det där upplägget Greg McMillan hade för 10k. Det är väldigt effektivt, men också väldigt tufft och slitsamt.

I det programmet har han varannan vecka istället för intervallerna i den tänkta tävlingsfarten, ett pass med 10x400m eller 20x200m i 5k-tempo. Dessa snabba intervaller tyckte jag var riktigt suveräna eftersom det gjorde att man fick igång löpekonomin för lite högre fart och då kändes inte tävlingsfarten på 10k som så brutalt jobbig i jämförelse.

Nu blir det ju inte exakt samma sak för dig, eftersom du springer dina tempointervaller i ett tempo som är lite långsammare än tröskelfart snarare än lite snabbare än tröskelfart som i McMillans program. Så det kanske inte finns riktigt samma behov av återhämtning etc. Men å andra sidan kommer ju dina pass bli längre. Så de lär bli nog så tuffa. Så du kan ju ha detta upplägget i åtanke ifall det känns som att du kör musten ur dig och att du har sega ben redan från första kilometerna.

Detta 10k-program var det jag syftade på. https://www.runnersworld.com/advance...t-10k-workout/
Ja, jag tror inte att de första passen kommer att vara jättejobbiga. 3x2 km i 4:40-tempo känns t.ex. som allt annat än superkämpigt. Det blir nog snarare tufft mot slutet. Snabbare intervaller har jag tänkt köra oavsett, gillar dessa skarpt, mycket p.g.a. anledningen som du nämner. Har man några dagar innan kört km-intervaller i sub 4-tempo så känns inte 4:40-tempo så blödigt.

Det som däremot känns blödigt är huruvida jag kan förbättra mig 10 min från i fjol. Men jag siktar hellre på det och landar på 2:23 än safe:ar och fixar 2:25.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat