Visa ett inlägg
Gammal 2006-12-16, 16:59   #36
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Eftersom detta är en "hybrid" journal tänkte jag även dela med mig lite annat än bara träningen.

Som jag skrev i inledningen av journalen så är jag alltså varken styrkelyftare eller byggare. Jag hamnar någonstans mittemellan och åtnjuter därav fördelen att kunna bry mig om vad jag stoppar i mig i matväg. För att styrkelyftare helt skiter i maten och bara äter pizza och burgare är ju sedan tidigare fastställt av ett flertal optimala kids på kolozzeum. Eftersom jag inte heller är byggare så slipper jag även att springa omkring med en tonfiskburk i innerfickan och en midjeväska full med Fairing-bars. En ren vinstlott alltså!

Kosten
Vare sig det är tal om strängare diet inför tävling eller ”normal” träningsperiod så ser schemat likadant ut. Jag sprider ut mina måltider på 6 tillfällen, plus efterträningsdryck träningsdagar. Basråvarorna jag använder mig, till 99%, utav är; råris, pasta, potatis, frukt, hemmagjord mussli, bröd, kesella, minimjölk, frysta grönsaksblandningar, innerkycklingfilé och älgkött. För att även få med en andel bra fett i kosten så använder jag rapsolja vid tillagning samt ibland så slinker det ner lite lax också. Angående energifördelning så ligger jag i regel på:

Kolhydrater 50-55 E%
Protein 30-35 E%
Fett 10-20 E%


Att ligga alltför lågt på kolhydrater som många verkar göra känns rent kontraproduktivt för min del. Föredrar att, även vid diet, ligga tämligen högt i intag.

Kosttillskott
En viktig aspekt att verkligen lyfta fram igen igen igen och igen. Det finns kosttillskott som på ett markant sätt ökar din prestationsförmåga. Däremot finns det ju en del produkter som kan underlätta att få i sig ordentligt med energi som dessutom är fettsnålt och billigt. Kreatin och kreatinrelaterade produkter är givetvis ett av de tillskotten som har en ergogen effekt. Men att det skulle utgöra en avgörande skillnad? Icke!

Min egen konsumtion ser ut enligt; 45 vasslepulver till ett utav mellanmålen, 45 g vasslepulver och 80 g maltodextrin efter träning samt kreatin i perioder om ungefär 8 veckor i stöten. That´s it. Varje idrottsman har ju en skylldighet att ha koll på vad som passerar ner i magen och därför sker ju inköpen numera i kollo-shopen

(föresten ibland så slinker det ju ner en PoWer King innan viktiga pass!)
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat