Visa ett inlägg
Gammal 2020-09-18, 08:13   #8
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Citat:
Ursprungligen postat av LEKU Visa inlägg
Det är sant.

Jo. Jag gör bakåtböjningar. Det som hjälper mest är bakåtböjningar magliggande, men ibland gör jag dom stående. När jag gör dom magliggande försöker jag komma åt så att det gör ont, behåller den positionen i ca 30sek, upprepar en till gång som fortfarande gör ont, sen gör jag 6-8 st till snabba bakåtböjningar som knappt känns. När jag gör Mckenzie är min upplevda känsla iallafall att jag "lättar på trycket", efter att jag t.ex suttit ner länge. Jag gör McKenzie kanske 7-10 gånger per dag

Dina svar uppskattas jättemycket! Tack
Låter bra!
Vad gör du däremellan? Utför du flexioner något extra ibland? I så fall, sluta med det ett tag framöver.
Sitter mycket? I så fall använd ländryggsstöd så att du svankar mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Smärta vid flektion och ned i ett ben är väll ändå klassiska symtom på exempelvis ett diskbråck? Att han upplever lindring av Mckenzie talar väll ännu mer för det?
Det kan vara annat som ger liknande besvär, refererad smärta från rygg eller SI-leder t ex.
Bensmärta relaterat till diskbråck bör följa ett dermatom.
McKenzie är inte behandling just för diskbråck, det är en gammal förklaringsmodell som har blivit "överebevisad", att man med hjälp av extensioner skulle trycka tillbaka disken och att smärtorna minskas på grund av detta..
Mekanismen till varför man får mindre ont kan inte jag förklara, mer än att den funkar när den funkar och då kan man fortsätta.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat