Visa ett inlägg
Gammal 2019-01-08, 14:05   #127
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hmm. Ja, kanske det.
Jag såg inte vad som stod i nämnaren i a=v*v/(2*s)
Jag tyckte det bara stod a=v*v

Å andra sidan ser det fel ut ändå, även nu då jag ser det...


Var kommer tvåan i 2*s ifrån? Det borde vara 1*s om inbromsningssträckan är 1m
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Det ser ju korrekt ut. Jag förstår dock inte vart det gått fel med a = v/t. Eller ja, det blir rätt om resultatet delas med två men jag lyckas inte härleda det.

Ps. Kanske så enkelt som att jag tagit m/s till m/s^2, och dividerat med 2 blir det rätt enhet?
Den mystiska tvåan kommer ur att man härleder formlerna med hjälp av arean under kurvan/linjen i en vt-graf.

Arean blir alltid en triangel, plus eventuellt en rektangel om startfarten är nollskild (det blir i praktiken så att man "förskjuter" triangeln i y-led och "lägger till" en rektangel som triangeln står på). Minns man sin geometri så vet man att en rektangels area är höjd*bredd (dvs v*t) och en triangels area är (höjd*bredd)/2 (dvs (v*t)/2).

Tycker för övrigt det här sättet att skriva kinematik-ekvationerna på är mer "korrekt", då man tar hänsyn till ev ursprungshastighet eller ursprungsförflyttning. Index med "0" anger begynnelsevärdet och index med "f" står för "final". X anger förflyttningen i x-led (vilket oftast är vad man tittar på när man räknar på rörelse i två dimensioner, men det är naturligtvis lika rätt att skriva "s" för "sträcka" om man hellre vill det. Man kan även behöva räkna i y-led och då anger man helt enkelt bara Y istället för X eller S om man vill.).
Föredrar också "ekvation" framför "formel" eftersom det är extremt sällan man bara kan stoppa in sina värden i den magiska "formeln", utan man får istället manipulera och skriva om ekvationerna och skapa sin egen "formel" för varje typ av uppgift.


Edit: Kolla denna för härledningen jag försökte beskriva ovan
https://youtu.be/Dzcs-adFwR0?t=1717
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-01-08 klockan 14:12.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat