Visa ett inlägg
Gammal 2019-03-14, 19:04   #19818
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag syftade på att det var monsterpass, inte hur relativt jobbigt det var för honom. "Bra pass i lördags?" "Jo då, blev ett bra pass. Sprang i Stockholm, var visst något terränglopp. Tror jag vann"

Ska ju skjutas in här att mina tempopass är en tiondel av hans sett till distans också

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Ok. Jag tyckte det verkade som att du menade att han körde en större andel träning i hårt tempo, vilket jag inte tyckte jag såg nåt stöd för i den träningsdagboken.

Nog för att han troligen skulle vinna LL om han sprang. Men ifall han skulle ha sprungit LL på 98min skulle det passet nog ha varit en nära max insats även för honom (vilket jag inte tror det där träningspasset ifråga var) pga annan typ av terräng.

En grej man kan bli lurad av då man kollar på elitträning är just distans. Oftast lättare att kolla tid. 20-30min kring T (tröskeltempo) innebär kanske tempopass/tröskelpass på 7,5-11k i 2:45-tempo. Har man tröskeltempo kring 4:00/km blir tempopassen bara 5-7,5k i 4:00-tempo. Men bägge löparna får samma typ av stimuli.

Sen har jag inte järnkoll på exakt hur mycket långsammare man behöver springa för att kunna dubblera sträckan på tröskelpassen (eller 3-4dubbla i det här fallet).
Men maratonlöpare brukar ju köra i alla fall en del av sin tröskelträning på detta sättet. Anledningen till att inte köra tröskelträningen i för högt tempo är att det ger sämre "bang for the buck". Dvs den hårdare intensiteten gör att man behöver mer återhämtning, men man får inte bättre påverkan på tröskeln (dvs bortforslande av laktat).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat