Ämne: Kockkniv
Visa ett inlägg
Gammal 2003-12-11, 14:54   #6
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Re: Kockkniv

Citat:
Originally posted by Daemon
1 Är det någon här som VET något om knivar?

2 Vad ska man titta på när man köper en kniv?

3 Finns det några speciella märken som gäller?

4 Har väl ett pristak på sisådär 500skr [/B]
1 En del.

2 Först om handtaget passar handen, sen hur kniven känns att jobba med, tyngd, balans, bladlängd mm. Testa olika arbetställningar och kolla om den funkar vid olika typer av arbete.

Sen kollar man hur eggen ser ut, är den grovt slipad eller har den en jämn yta? På billiga knivar ser det ibland ut som man använt en fil och sen lämnat eggen som den är, det är bra om man ska kapa rep men för en kockkniv så är det inte bra.
Även om eggen är symetriskt kan vara bra att kolla upp dvs om man har samma vinkel från båda sidor av kniven samt om den har samma vinkel utefter hela bladet.

Kockknivar i din prisklass har bara vissa skillnader i stålet så det är inte så viktigt att kolla upp stålkvalitet och härdning men för information så ju hårdare härdat ett blad är desto längre håller det egg men blir å andra sidan jobbigare att skärpa igen.
Har man en hård kniv så är det viktigare att hela tiden hålla efter eggen med ett bryne så att man inte måste lämna in den för omslipning lika ofta, en mjukare kniv kan man lättare få till själv om eggen är förstörd.
Ett hårdare stål måste man ha keramikbryne till medan ett mjukare går att hålla vass med ett vanligt skärpstål även om jag nog skulle välja keramik där också.

3 Jag har ett märke som heter Pretect som jag trivs med. Jag köpte dem främst för att skaften passar mig och min greppteknik bäst av alla knivar jag provade. De är av den japanska typen dvs kortare blad och ganska lätta så ska jag skära en rejäl stek skulle jag vilja ha en tyngre kniv med längre blad men för allt annat funkar de bra.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat