Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-20, 13:57   #22
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Fick mig en tankeställare när jag läste ett annat inlägg från medlem som skriver att han blivit frisk från sin ätstörning. Jag själv är nykter alkoholist sedan 6 år, men ser mig aldrig som friskförklarad utan på tillfrisknande. Det kan dock vara lite annorlunda i fallet med ätstörningar - eller?

För kännedom så arbetar jag med beroende/missbruksproblematik och är utbildad/certifierad inom KBT

I mitt fall kommer alkohol aldrig att kunna vara något jag kan inkludera och för mig och andra alkoholister är detta relativt enkelt i jämförelse med den som drabbats av en ätstörning.

Jag kommer aldrig att kunna lära mig dricka normalt. Den läxan har jag gjort otaliga gånger förr och varje gång gick det fullständigt åt h-e.

Här ligger det förstås en enormt mycket större utmaning för den som drabbats av en ätstörning. Mat går förstås inte att exkludera som med alkohol. I det här fallet handlar tillfrisknandet om att kunna förhålla sig till sitt ätande och hitta tillbaka till någon slags normalitet.

Det är kanske på det viset man kan eller måste se det; att när någon med ätstörning har kunnat lära sig att äta ”normalt” så kan det definieras som ”frisk”.

I min värld kommer det ändå alltid tillbaka till att man om man en gång hamnat i ett missbruk/bereonde kommer man aldrig att bli botad. Är man inte vaksam på sitt beteende är riskerna stora för ”återfall” i beteendeberoende såväl som i substansberoende.

Det finns skillnader och likheter mellan olika beroenden. Alkohol är ett gift som påverkar/förändrar vår hjärna genom att hjärnan ”kidnappas” så att kopplingarna mellan nervcellerna, synapserna ändras så att den som är alkoholist inte själv kan kontrollera sitt drickande.

Det handlar i det här fallet om en biokemisk förändring i våra receptorer.

Just där skiljer det sig mellan att missbruka mat och alkohol. Man har kunnat mäta att droger och alkohol har en utsöndring av dopamin som är tusen gånger större än för annat som ger njutning som t.ex. sex eller mat.

Spelar det någon roll? Nej, jag skulle absolut inte säga att det spelar någon roll i praktiken. Varje beroende/missbruk har sin egen problematik, men jag skulle nog påstå att det finns mer likheter än skillnader.

Förändringarna i hjärnan när ett missbruk uppstår är i stort sett detsamma vare sig det rör sig om missbruk av en substans eller av ett beteende. Det är därför man ändå använder liknande behandlingsmetoder oavsett vilket beroende det handlar om.

Något som ”förenar” olika beroenden är: NÄR det inkräktar på resten av livet, arbetet, familjen, fritiden.

För personen som skrev om sin ätstörning beskrev svårigheterna att förhålla sig normalt till att det i princip på varje lunchrast kommenteras om olika matval.

Det här stämmer med min egen erfarenhet. För den som går på diet/kostschema haglar frågorna ofta. Det slog mig att det numera inte går en lunchrast utan att det kommenteras olika dieter/metoder.

”Äter du ingen frukost? Oj, jag skulle mörda någon om jag inte fick frukost”
"Det där ser nyttigt ut".
”Det var minsann inte mycket till mat. Bantar du?”
”Jag måste sluta med kolhydrater”

Det hade varit intressant med synpunkter med lite synpunkter.
För att svara på om det är skillnad mellan alkoholism och ätstörningar gällande friskförklaringen, så är svaret ja.

Problematiken med psykisk ohälsa och friskförklaring är delvis att ordet "frisk" är från den medicinska-och fysiska diskursen. Det är enklare att förstå hur man blir frisk från en förkylning, jämfört med när man är frisk från psykisk ohälsa. Man kan vara fysiskt sjuk eller frisk, men man kanske kan är frisk eller ofrisk psykiskt?

Terminologin kanske borde vara annorlunda. Jag vet inte.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat