Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-20, 10:13   #18
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Ah, tack för pepp precis när jag började känna ”f*ck this shit vi är körda som art”

Jag hoppas att jag kommer att ha nytta av egna erfarenheter - samtidigt är ätstörningar komplext och bakomliggande orsaker likaså. Jag var en typisk ”duktig flicka” i en extremt högpresterande och statusfixerad miljö, men det är först i efterhand jag kan connect the dots. Som så ofta. Och alla högpresterande unga tjejer får inte ätstörningar (även om många - kanske t.o.m majoriteten? - mår psykiskt dåligt), så kanske är det en genetisk sårbarhet som avgör. Å tredje sidan tror jag inte heller på att gå igenom livet inlindad i bomull, och mina år som underviktig har gjort saker med mig och min hjärna som inte enbart varit negativa, även om jag nog inte skulle ha valt den vägen igen. Så helt enkelt är det inte.
Det finns en intern statusjakt bland kvinnor och en intern statusjakt bland män. Där något som exponeras mycket i något mida kan bli fixideer. Det handlar egentligen om någon personlig sökan efter perfektion. Bland män har du exempelvis synthol injektioner och extrem träning. Bland kvinnor botox och självsvält. Kvinnor är inte direkt imponerade av synthol-män och män är inte direkt imponerade av botox-läppar. Den typen av dysmorfi som ätstörningar utgör ser ut som en väldigt personlig självbild som blir en slags långdistansträning i självsvält. Att det är någon slags självstatus jakt ser man på relaterade forum hur personer beskriver sin"kamp". Det har något med ideal att göra, och går ibland att styra till något mer positivt. Finns mängder med tränande tjejer som varit i fällan men lyckats bryta det genom att få nya personliga mål.

Däremot, hur man får till en permanent lösning av dysmorfi, det är svårt att säga. Men en ledtråd kan vara att den oftast uppkommer någonstans i puberteten till tidiga 20 årsåldern. Och hjärnan är inte fullt utvecklad förrän runt 25 årsåldern. Det kan helt enkelt vara en brist i förmågan till kritiskt tänkande hos just växande personer, har inte sett många fall där någon utvecklat det senare som inte tidigare lidit av sjukdomen. Jag tror det kommer betydligt fler studier i ämnet i framtiden då antal fall hos både män och kvinnor ökar.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat