Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-20, 05:05   #16
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag tvivlar på att det är möjligt att hålla en ungdom borta ifrån sociala medier utan att typ låsa in vederbörande i en Fritzl-källare. Vilket inte känns som det bättre alternativet. Det närmaste en strategi jag kommit för att undvika sociala mediers negativa effekter är att föröka ingjuta så mycket självkänsla som möjligt i min unge, samt att hålla en öppen och ärlig dialog om ämnet. Mardrömmen är ett barn som mår dåligt men inte vågar prata med sina föräldrar om det.



För egen del så kan jag helt klart säga att frestelsen som ätstörningen utgör alltid kommer att finnas kvar, men att jag tack vare ålder och erfarenhet vet att jag faktiskt inte mår bättre av att väga 15-20 kg mindre. Gissar att det är en ganska vanlig dikotomi bland friska fd ätstörda.
Om du ser det från den ljusa sidan så har du möjlighet att ta del av ny forskning och riktlinjer för användning. Det går att utforma någon slags plan. De första åren var i stort sätt en mörker i det avseendet där ingen såg några problem.

Har du egen erfarenhet av ätstörningar tror jag du är mer kvalificerad än många andra att både se varningssignaler och motarbeta liknande beteende.
Jag har själv ett liknande beteende när det gäller rökning, som är ett såpass ingrott att jag fortfarande kan få ett röksug vid vissa tillfällen.

Har läst på lite studier om olika psykedeliska ämnen(främst Psilosybin och DMT) som har visat sig kunna slå ut delar av de receptorer som leder till de tankegångarna. Vilket har lett till att folk som tagit vissa substanser har i stort sätt blivit av med olika forma av beroenden som en sidoeffekt. Skulle vara intressant att forska i det, men knappast i Sverige. Däremot finns det hopp om framtiden.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat