Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-22, 05:49   #9
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Vanish Visa inlägg
Detta låter ju exakt som jag har/hade.

Fick det pga av marklyft/benböj, och vilade helt enkelt i 2 veckor och sen va det bättre. Men tog bort marklyft och benböj från passet och efter ytterligare två veckor kunde jag helt plötsligt spurta igen som jag inte kunnat på ett jädra tag. Dock tror jag inte detta är den långvariga varianten av lösning :P

Men nu vet jag ju vad jag kan göra =) Tusen tack

Btw, istället för militärpress, vad kan man köra? Sämre/bättre att köra sittandes? Mark och böj kan jag acceptera att ta det lugnt med, men jobbigt att lägga bort axelpressar (om det behövs villsäga)
Skriver detta med anledning av din fråga om militärpress:

Jag är personligen inte riktigt men på Martins bana att nödvändigtvis undvika "komprimerande" övningar. Om man har en stor protrusion eller ett bråck så finns det många övningar man gott kan ligga lågt med ett tag, men som i TS' fall där han gått runt med problemen från och till i flera månader och mest har ont av vissa provocerande positioner ser jag ingen anledning att stryka vissa bra övningar på gymmet. Även om man får lite ont efteråt. Sen finns det såklart ett fåtal övningar som jag inte tycker att någon borde köra, men det är en annan femma. För någon som haft långvariga besvär blir strategin då alltså att rehabiliteringsträna hemma intensivt (inklusive ryggergonomi så som jag beskrev) men att annars kör på som vanligt på gymmet. Ofta räcker det med en omgång bakåtböjningar efter ett ben/rygg-pass för att justera en eventuell provokation av diskförskjutningen. Som en bisak är det ju dessutom mest bara en definitionsfråga om man vill kalla McKenzie-övningarna jag slängde upp bild på är "komprimerande" eller inte. Man "komprimerar" i viss mån diskens bakre delar för att mekaniskt tvinga disken framåt. Sen också: om man har ryggen i normal lordos (normalsvank; länden har en konkav böjning när den är i 0-läge) och sätter ett axiellt tryck på kroppen kommer det också att sätta tryck på ländryggens diskar i riktningen framåt, vilket alltså är bra om man har en bakåtbuktning. Militärpress blir i ljuset av detta en ganska bra övning om man INTE gör den med utplanad ländrygg utan behåller den i sin naturliga svank.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2010-08-22 klockan 05:52.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat