Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-17, 10:33   #66
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
du har svårt att motivera dig till något som du är osäker eller tveksam till.
Och det har jag väldigt goda skäl till. Hela livet har jag blivit uppmuntrad att göra grejer som jag inte har tyckt verkar vara en bra idé att göra, eftersom den som uppmuntrar mig inte kan presentera tillräckligt bra argument. Det slutar alltid med att jag ångrar att jag gjorde det som jag blev uppmuntrad till att göra. Jag tror inte att det finns ett enda undantag till denna regel.

Jag brukar dra min gamla Australienresa som exempel.

Alla människor i hela världen: "Åk till Australien! Jag garanterar att du kommer älska det och att du kommer ha jätteroligt!"

Jag: "Vad är det som är så bra med Australien, då?"

Alla andra människor i hela världen: "Det bara är det! Jag lovar!"

Jag: Men snälla alla andra människor i hela världen, ni måste väl ändå ha något argument för det ni säger? Vad, konkret, är det som är bättre med Australien? Det måste finnas något?

Alla andra människor i hela världen: Det bara är bättre! Jag lovar!

Jag, nio månader senare: "Okej, nu har jag varit i Australien. Det var inte roligare där än någon annanstans."

Alla andra människor i hela världen: "Amen ååh, Australien blir ju vad man gör det till, fattaruväl."

Jag: "Eeeh, vänta nu lite här. Det där var inte alls vad ni sa. Ni garanterade att jag skulle ha roligare och må bättre där. Inte "du kommer ha roligare och må bättre där om du verkligen anstränger dig för det". Det är en jävla skillnad. Alla ställen blir väl för tusan vad man gör dem till? Jag hade kunnat åka till Säffle och sparat flera tusen.

Därför blir jag väldigt tveksam till att lägga flera tusen och massor tid på att gå till psykolog om de som försöker övertala mig till att göra det inte har väldigt konkreta argument för hur en psykolog kan hjälpa.

Citat:
Ursprungligen postat av garluch Visa inlägg
Har du faktiskt tänkt på att alla säger samma sak, för att de har rätt?
Så 1) mina förra psykologer hade rätt, och jag behöver därmed inte uppsöka någon ny, utan bara tänka tillbaka på vad mina förra sa, och 2) om jag uppsöker en ny så kommer hen bara säga samma sak? Jag tycker du presenterar ett klockrent argument för att inte gå till psykolog igen nu.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat