Visa ett inlägg
Gammal 2018-01-19, 14:59   #26
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Det är sant, men någon exakt siffra är omöjligt att ge bakom tangentbordet pga den kanske viktigaste faktorn; markens lutning. Uppförsbacke är väldigt mycket jobbigare än rak mark, nedförsbacke är lättare men även där bromsar man automatiskt varje steg vilket också är jobbigare än att springa rakt.

Mitt tips till TS är att träna på löpbandet när du vill eller måste men skit i att jämföra med utomhuslöpning, det går inte att jämföra.
Jättelätt att ge en relativt exakt siffra (beroende på hur bra löpbandet är och hur välkalibrerat det är).
En mil är en mil oavsett om det är utomhus eller på löpband.
Den upplevda ansträngningen, det är en helt annan fråga, och har inget som helst att göra med att "löpbandet kommer mot en"

Och det går dessutom alldeles utmärkt att jämföra med utomhuslöpning,
Jag vet att jag är ungefär 1 minut snabbare på ett löpband än en på en hyfsat flack utomhusbana på 10km. Detta motsvarar strax under 2%. Detta har stämt väldigt bra vid likvärdig ansträngning på en hel hög med löpband och på flera olika 10km rundor (förutsatt att de inte är kuperade)

Ska man jämföra en lite mer kuperad bana går även detta men det kräver lite mer data och arbete, men förutsatt att man har lite koll på hur långa och branta backarna är så är det piece of cake. Många löpband kan man ställa lutningen med en noggranhet på 0,5-1%%, vilket är fullt tillräckligt för att simulera verkliga backar.

Underlaget gör inte så mycket så länge det inte handlar om hårdare traillöpning eller dylikt.

Så det som blir kvar som skiljer i ekvationen är just luftmotståndet.

Det är dock lite lättare att hålla jämnt tempo på ett löpband vilket i sig kan ge både fysiska och mentala fördelar.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat