Visa ett inlägg
Gammal 2006-08-25, 21:54   #8
Ame
Friidrott
 
Ames avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 916
Citat:
Ursprungligen postat av ins
Så sant så. Man inser det inte förrän någon påpekar det heller. Det händer ju också lätt att man tränar mer och mer när allting går som bäst, men det brukar ju ofta sluta med en skada. Precis som du säger så har jag inte gymmat någonting sedan tidigare heller utan endast kört hoppstyrketräning.

Efter att ha kollat in lite på hur andra kända friidrottare gör så kör dom flesta väldigt tunga vikter och få reps. Många gör frivändningar, utfallssteg och marklyft med tunga vikter. Vore det någonting om man körde ett eller kanske två gympass i veckan för att försäkra en ökad styrka i benmusklerna och sedan köra fler plyometriska pass?
Eftersom att du inte tränat styrketräning (med skivstång) innan så tycker jag att du ska ta det lugnt i början och få in teknik o.dyl och köra ganska allmänt och sedan gå in lite mer specifikt för friidrott. Du kan givetvis lägga in lite plyometrisk tränig också, framför allt när det börjar närma sig tävlingsäsongen.

Citat:
Skulle det fungera att köra sprintuthållighet två gånger i veckan men inte efter varandra? Låt säga på måndag och torsdag kanske?
Ja, jag hade delat upp det så att ett pass är lite längre intervaller som 8x150m och ett lite kortare t.ex. 2x6x60.

Citat:
Jag tror möjligheten finns att styrketräna innan passen faktiskt, ska kolla in det. I nuläget kör jag alldeles för långa uppvärmningar just för att jag är rädd att drabbas av bristningar på baksidan av låren. En annan sak jag tänkt på är; är det bra att stretcha innan man gör sitt sprintpass eller ska man endast göra enkla töjningsövningar, som liggande bensparkar, rullningar och stöt + knälyft osv?
Personligen tycker jag det känns ganska bra att stretcha ut lite innan träningen men det är väl mer utav tänjningar som jag kör, inte någon riktigt stretch, det bör du undvika innna träningen. Kör lite basic-löpskole övningar och 4-5 stegringar så borde du bli bra uppvärmd.
Ame är inte uppkopplad   Svara med citat