Visa ett inlägg
Gammal 2018-10-22, 18:12   #1213
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Hade tänkt börja skriva här igen, åtminstone i journalen. Men först, några ord i största allmänhet.

Därför tog jag en paus från forumet
Forumet innebar en för stor källa till negativa känslor och tankar för mig. Jag kom på mig själv med att gå runt om dagarna och fundera över saker som jag borde uttryckt mig annorlunda om flera månader efter att jag haft argsinta diskussioner om något här. "Jag har för mycket att oroa mig om i min vardag för att ha tid att gå runt och grubbla på sånt här", tänkte jag, och bestämde mig för att klippa banden.

Därför kom jag tillbaka
Det hela gick som jag misstänkte: Jag må ha sluppit undan grubblerier rotade i Kolo, men jag kompenserade det genom att tjafsa desto mer på Facebook och andra communities. Utan att överdriva så gick jag senast runt idag och grämde mig över en sak jag skrev i juli. Så då kan jag ju lika gärna bli aktiv här igen.

En annan faktor är att jag saknar att göra det jag älskar mest av allt: Skriva. Forumsformen erbjuder större möjligheter till det än Facebook och de andra sidor jag hänger på. Åtminstone erbjuder det skrivande på ett sätt jag föredrar över hur jag skriver annorstädes.

Slutligen så har jag tänkt gå in i en fas där jag bokför träningen lite mer noggrant, och skulle därför tjäna på en onlinejournal.

Vilket för mig till nästa punkt:

Så har träningen gått medan jag varit borta

Kortfattat så är det plus/minus noll från hur det varit de senaste åren. Jag väger typ 80, är lite lönnfet och lyfter typ 110-110-150-65.

Jag har försökt deffa lite halvhjärtat ett par gånger genom att försöka undvika att äta mig proppmätt, konditionsträna lite mer och/eller ta bort kolhydrater och fett; jag lyckas ta mig ner från 81 till 79 kg, men sen står det still, sen skiter jag i det.

En intressant grej hände i somras; jag orkade inte träna mer än 1-2 helkroppspass i veckan under ett par månader, och lustigt nog slog jag då några personbästa. Jag gjorde två treor på 140 i marklyft efter varandra, och en gång 15 supinerade chins:



"Yes! Äntligen har jag kommit på hur jag ska träna!", skrek jag. Glädjen var dock kortvarig, för inom kort blev jag svagare igen. Passet efter PB:t i den där filmen gjorde jag 11 chins. "En dålig dag bara!", sa jag; nästa pass gjorde jag 7 chins. Och så fortsatte det tills jag var lika svag som innan sommaren.

I sena september/tidiga oktober fick jag ett ryck och tränade istället 6 dagar i veckan, halva kroppen vartannat pass. Det gick egentligen rätt bra, men jag blev less, och har nu vilat i exakt en vecka.

Nu tänkte jag köra ett mellanting i form av ett 3-1-3-schema. Tänkte prata mer om det sen.

Det har hänt i livet i övrigt medan jag var borta
- Sommarjobbade som allt-i-allo på hotell/vandrarhem. Det gick sådär, chefen sa att jag inte fick jobba där nästa sommar för jag var för slö.

- Inget nytt direkt i plugget, det känns smått oinspirerat, mer än smått flummigt, och verkar inte kunna leda till jobb. En trevlig detalj är att jag och några skolkamrater fick ett fyrsiffrigt belopp för att göra en tecknad kortfilm åt en extern part.

- Har slutat käka antidepp sedan ett par månader. Jag märker ingen direkt skillnad. Morsan och farsan säger att jag är surare än vanligt och borde börja äta piller igen. Sen är det ju svårt att veta vad som är pillerbrist och vad som bara är att livet suger.

- Har sparar ut håret uppe på huvudet. Börjar bli skallig. Känner för att skaffa hästsvans och flint bara för att gå emot strömmen.

- Föräldrarna har gjort sig av med alla fjäderfän och ämnar inte skaffa nya förrän tidigast till våren. Jag mördade min sista anka förra veckan. Det känns faktiskt ganska skönt, nu slipper jag oroa mig över att föräldrarna inte tar hand om fåglarna ordentligt.

- Åh, och tyckte jag hade så mycket pengar att jag bestämde mig för att inte ta CSN det här sista läsåret i skolan. Sen fick jag lite hybris, och tyckte jag hade så mycket pengar så jag betalade av hela CSN-skulden. Nu har jag ungefär 10 000 kr för lite för att klara mig hela vägen till juni. Ska bli spännande att se hur jag löser det.

Min nya träningsplan
Tänkte nu köra ett 3-1-3-schema, alltså träna tre dagar, vila en, repetera.

Upplägget tänkte jag såhär:
Dag 1: Bröst och rygg, avslutar med 40 minuter rodd.
Dag 2: Axlar och armar, avslutar med 40 minuter crosstrainer.
Dag 3: Ben, avslutar med 40 minuter cykling.
Vilodag: 1 h promenad.

"Det var en jävlar massa cardio", tänker du. Ja, jag tänkte göra ett försök att bli av med lite fett iallafall. Disciplinen verkar ha blivit sämre med åren och jag verkar inte kunna svälta mig i form, så jag kanske kan röra mig i form. Jag har kört 20 minuter cardio efter träningspassen ett tag, men nu sa jag "nu jävlar" och bestämde mig för att dubbla dosen.

En annan fix idé jag fick var att göra schemat lite 70-talsinspirerat, varför det innehåller lite konstigheter som pullovers och kroppsviktscrunches.

Övningsvalet:
Dag 1
Bänkpress
Lutande hantelpress
Pullovers
Chins, pronerade
Stångrodd
Marklyft
Crunches

Dag 2
Press
Drag till hakan med stång
Hantellyft åt sidan
Stångcurl
Hantelcurl
Smalbänk
Liggande french press runt huvudet med stång eller vad fan det heter
Omvända crunches

Dag 3
Knäböj
Benspark
Raka marklyft
Sittande lårcurl
Stående vadpress
Crunches

Progression: Jag tänkte sätta en rep-range, vad det nu heter på svenska, för varje övning, köra 5 set av varje övning, och köra raka set. När jag klarar 5 set med ett visst antal reps ökar jag 1 rep i 1 set, sen nästa pass i 1 till set, osv, tills jag klarar 1 rep till i alla 5 set. När jag klarar det högsta antalet reps i rep-rangen i alla 5 set så ökar jag vikten med minsta möjliga, och börjar om längst ner i rep-rangen. Fan vad dåligt jag förklarar, känns det som. Men ni fattar kanske.

Rep-ranges:
4-6 reps i marklyft.
6-8 reps i bänkpress, lutande hantelpress, stångrodd, press, raka marklyft och sittande lårcurl.
6-10 reps i chins (hade gärna börjat högre men är för fet).
10-12 reps i drag till hakan, hantellyft åt sidan och armövningarna.
12-15 reps i knäböj, benspark och pullovers.
20-25 reps i vadpress.
Nästan failure i magövningarna.

Apropå failure hade jag tänkt undvika det, tror det kan vara bra för mitt centrala nervsystem. Brukar bli trött i vardagen mycket när jag tränar, och brukar köra till failure mycket. Coincidence? I don't know.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat