Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-08, 15:16   #1522
Dribinho
Registered User
 
Dribinhos avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 210
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest Visa inlägg
Har tränat sedan mitten av september nu och tycker att jag har fått dåliga resultat (utseendemässigt då) Tror ni att SL5x5 är något för mig? Känns för mig som lite övningar och läst att få reps med många set inte ger maximal muskelvolym, sedan läste jag på http://stronglifts.com/stronglifts-5...ining-program/ där de säger att SL5x5 är typ det bästa som finns för att bygga muskelmassa och styrka?

Är 17 år, 187cm lång och väger ca 87kg och har så pass med underhudsfett att man ej ser magrutorna. Kommer jag att minska i underhudsfett och öka i muskelvolym(tycker att jag ökat ganska snabbt i styrka med mitt schema som är ungefär 3-4övningar per muskelgrupp och 8-12reps x3(4set på vissa muskelgrupper) 4 gånger i veckan. (Börjat med 5ggr i veckan för 2 veckor sedan dock)
Det är ett bra program punkt slut. Troligtvis inte det bästa för maximal muskelutveckling, men ett mycket effektivt "Nybörjarprogram" för att bygga styrka/teknik i basövningarna.

Med nybörjare menas inte nödvändigtvis hur länge du har tränat, snarare hur stark du är i förhållande till din kroppsvikt i basövningarna (med god form/teknik på alla övningar givetvis).

Om ditt nuvarande max på 5 reps är under 100 kg på knäböj, under 120kg på marklyft och under 85kg på bänkpress (siffrorna löst baserade på din vikt) ska du definitivt prova programmet för att bygga upp en bättre grundstyrka. När du väl böjjer uppemot 120-130kg kan du byta till ett mer "Muskeltillväxt" inriktat schema. Ingen mening att pumpa biceps en massa om man fortfarande lyfter flugvikter.
Är du starkare än vad jag angav ovan har du dock nog fortfarande en hel del relativt smärtfria "nybörjarökningar" framför dig med tanke på att du fortfarande är ung och växer, vilket innebär att du definitivt kan ha god nytta av programmet.

Mina 2 cents...
Dribinho är inte uppkopplad   Svara med citat