Visa ett inlägg
Gammal 2005-09-06, 11:14   #8
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Får erkänna att jag inte fattade vad du egentligen undrade över när jag läste i tråden du länkade till, men nu kanske jag begriper lite bättre.

Fluor ÄR giftigt, men jag har svårt att tro att du skulle få i dig sådana mängder via tandkrämen att det är något problem. Eller brukar du käka många tuber till kvällsmat ...? Vitsen med fluor är väl om jag inte minns fel att det på något sätt skall reagera med emaljen och stärka den/skapa en skyddande hinna så att tanden bli motståndskraftigare mot syraangrepp. Du behöver alltså inte svälja fluoret för att det skall vara verksamt, däremot om det skall vara giftigt.

Syror är väl det som gör hål på emalöjen så att det kan bli karies, både syror som skapas när man äter mat (t.ex. socker, men man behöver nog borsta tänderna även om man inte äter rent socker) och sådana som kommer på tänderna direkt, t.ex. om man äter sura livsmedel, dricker kolsyrade drycker eller kräks. Efter ett massivt syraangrepp i stil med just kräkningar brukar man säga att man INTE skall borsta tänderna direkt, utan bara skölja munnen med tandkräm (mest för att förbättra smaken och andedräkten) eftersom syraattacken gör att emaljen tål nötningen från tandborsten sämre (därför tenderar de som kräks mycket att få dåliga tänder). Det gäller dock vad jag vet inte tandborsting i samband med vanliga måltider. Där handlar det ju också lika mycket om att få bort sådant som sitter mellan tänderna, så att angreppet på emaljen avslutas.

Det finns många orsaker till ilningar i tänderna. En är slipskador på emaljen nere vid tandroten (peta lite och känn hur det känns) eller att tandköttet kryper ned så att tandhalsarna friläggs. Själv har jag också märkt att jag får ilningar i tänderna av s.k. "whitening"-tuggummin med bikarbonat; antar att detta fräter på tänderna lite. Av den anledningen har jag aldrig provat någon tandkräm märkt "whitening", men det kanske är samma sak där?

Tandkrämstips för att minska ilningar i tänderna är att undvika alla specialtandkrämer med extra slip-, vit- eller tandstensdödareffekt eftersom de nöter mer och testa en vanlig "bastandkräm". Har du provat apotekets? Stomatol har också fungerat bra för mig, liksom vissa mer "basic" från Colgate. UNDVIK billiga, märkeslösa tandkrämer från Willys etc. Det sok kostar i en tandkräm är nämligen slipmedlet - stora korn = billigt, små korn = dyrt. Effekten kan väl kanske jämföras med effekten av ett grovt respektive fint sandpapper mot tänderna ... Visst, det bli lite dyrare, men attan vad dyrt det kan bli hos tandläkaren om man sparar för mycket på profylaxen.

(soap bar är vanlig, fast tvål, ja)
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat