Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-16, 09:54   #46
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Nu gissar jag ju bara men tror att 40-50 % av befolkningen har problem att ens springa 2-3 km i följd. Milen under 60 min klarar kanske 20 %? En mil är en lång distans som väldigt många inte är i närheten av att springa i ett sträck.
Sen är ju frågan hur man definierar löpning också.

Ifall man ber någon otränad springa 5km och de stannar efter 3km och börjar gå så tror jag att de i de flesta fall skulle ha klarat av att springa beydligt längre ifall de bara hade förmågan att förstå hur man kan göra för att springa långsammare, dvs korta ner stegen.

Dvs jag tror att de egentligen har den fysiska förmågan att springa 5km men de kanske inte tycker det är löpning ifall man inte tar ett "riktigt löpsteg" eller vad nu anledningen är.

Jag är något av en periodare, och då jag haft en off period och omstartar löpträning så brukar mitt prio oftast vara att förlänga tiden jag springer (och jag skiter helt i vilket tempo), och dessutom springer jag oftast i kuperad terräng. I uppförsbackar får man då lov att springa med myrsteg och även göra serpentinsvängar i zig-zag över stigen så varje steg innebär ännu mindre stigning.

Så även då jag är extremt otränad så kan jag hålla igång 40min ifall jag tar till dessa "knep". Jag skulle tro att jag då inte varit bättre tränad än många av de som inte klarar att springa 5km.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat