Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-03, 10:27   #1
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Är jag tokig eller är det här normalt?

Jag har märkt en grej med mig själv: Om min hjärna lämnas ifred, utan tillräckligt med arbete att göra, så börjar den, utan att kunna hejda sig själv, tänka negativa tankar.

Jag har ett sommarjobb just nu som inte kräver mycket tänkande. Det innebär t ex mycket rensande av ogräs. Och medan jag jobbar kan jag bara inte låta bli att tänka på jobbiga grejer. De senaste veckorna har hjärnan mestadels gått igenom saker som jag ångrar i livet. Det har rört allt från att jag valde fel utbildning på gymnasiet till att jag borde skrivit annorlunda i en Facebookkommentar för två år sedan. Likt hur en knarkare inte kan hejda sig från att ta sin drog så kan jag inte låta bli att tänka "fan, jag borde inte gjort , jag borde gjort istället, varför gjorde jag inte det!?"

Resultatet är att jag efter en stund av att ha fått vara ensam med min hjärna känner mig helt desillusionerad, uppgiven och knäckt.

Det finns ett väldigt snabbt och effektivt botemedel mot fenomenet: Sällskap. Om min hjärna noterar en annan människa i närheten verkar den tänka "hoppsan, nu får jag sluta tramsa och rycka upp mig", och så blir jag glad och normal. Jag utnyttjar detta lite på jobbet; jag går in på kontoret, där det finns andra mänskliga varelser, och tar kaffe och kollar mailen lite oftare än jag egentligen hade behövt. Små oaser av frihet under hjärnans terrorregim.

Jag tror det hade inneburit ett effektivt botemedel att få grejer att fundera på också. Om arbetet t ex gått ut på att sitta och fundera ut lösningar på grejer så hade jag nog klarat mig utan sällskap bättre.

Är detta en normal företeelse, eller är jag tokig?

Jag skulle nog blivit en dålig fyrvaktare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat