Visa ett inlägg
Gammal 2020-08-07, 23:07   #7
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Zappen Visa inlägg
Jo, det var det som var tanken, att jag ska motionera för 1000 kalorier extra och sedan äta upp det. Har en ganska liten benstomme vilket gör att jag väger ganska lite men jag ligger på kanske omkring 13-14 procent i kroppsfett vilket gör att jag har en bit kvar till mitt mål.
Det är fullt möjligt att göra så. Risken är att du kanske blir lite sliten om du inte är van. Sen kanske konditionsträningen ökar aptiten mer än vad de extra 1000 kcal du kan äta tillåter.
Citat:
Ursprungligen postat av Zappen Visa inlägg
Att börja styrketräna är tanken när jag är klar med bantningen för jag behöver verkligen mer muskler men samtidigt så känner jag mig mer motiverad av att kunna äta mer mat än att bygga muskler och om jag har förstått det rätt så är styrketräning ganska ineffektivt för att bränna kalorier.
Detta är tyvärr ett vanligt misstag. Styrketräning är den absolut viktigaste formen av träning under en viktnedgång. Inte för att det förbrukar kcal, utan genom att bevara muskelmassa. Och argumentet "jag har ändå inga muskler" håller inte. Det har man, och de minskar vid en viktnedgång utan styrketräning. Kroppskompositionen blir definitivt bättre om styrketräning är med i bilden.

Viktnedgång med styrketräning = förlust av fett.
Viktnedgång utan styrketräning = förlust av muskler och fett.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat