Visa ett inlägg
Gammal 2020-08-07, 20:08   #9
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Det finns praktiskt skillnader oavsett vad studien säger.

Säg att vi tänker oss fyra pass i veckan, nu blir det inte helt kompletta pass här men säg att du vill ha med:

Ben: Knäböj, rumänska marklyft, benpress, splitquat.

Rygg: Marklyft, skivstångsrodd, kabelrodd, pullups.

Bröst: Bänkpress, lutande hantelpress, dips, smalbänk.

Axlar: Militärpress, sidolyft, framåtlyft, facepulls.

Tog du en övning per pass i ett helkroppspass och gjorde 3 set på den säger vi så känns det ju som att du kommer må lite bättre och ha lite bättre möjlighet att köra lite mer intensivt med det än om du skall göra alla fyra övningar och 12 set i samma pass.

Jag tror även att det är mer troligt att du kan lägga på säg 5 kg nästa gång i de tunga lyften om du har gjort tre andra pass med andra övningar emellan än om det är nästa pass för den kroppsdelen överhuvudtaget.

Om sen högre utmattning och stress sällan är bättre eller sämre än oftare det vågar jag mig inte på att gissa men resultatet där verkar ju säga att det inte är det.

Jag hade även varit intresserad av att veta hur det är med samma antal set*rep på samma vikt fast där man stannade seten längre från failure och istället körde fler set. Det känns ju mindre slitsamt och det är ju rimligtvis mindre påfrestande för kroppen, och därav kanske sämre? Relevant mycket sämre?
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat