Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-12, 17:58   #100
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Religion är ett hot mot alla som inte delar den religionen. (shia vs shunni, islam vs kristendomen you name it. Katoliker vs protestanter).
Och vi som inte är religiösa ser nog helst att det förblir religionsfritt.

Jag tror att om muslimerna kommer styra och ställa om 50 år så kommer det bli betydligt värre för oss här. Vi komer ha det mer och mer som mellanöstern.
Enligt mig så är det att det går bakåt i utvecklingen. Ju mer en religion breder ut sig, desto sämre blir det. Men förvisso bara om man inte gillar den religionen som tar mer och mer mark.

Kul för dig, men de muslimer jag känner och har träffat till och från (bekanta/bekantas bekanta osv) är betydligt mer aggressiva och väldigt känsliga om man nämner deras religion.

Det där sista köper jag ändå inte. Islam är värre än kristendomen. Att det skulle vara tvärtom finns inte på kartan. Det är knappast så att du skulle kunna få mer yttrandefrihet och frihet att kritisera islam ju större makt de får. Ju mer de breder ut sig, desto mer blir världen religiös.
Jag menade inte att bara för att islam eventuellt skulle kunna dominera (bland religionerna) att det skulle vara religion som styr samhället. Jag tror snarare att religion kommer att influera världen mindre om 50 år.

Sen håller jag med om att de muslimer jag mött är överlag "mer troende" än de kristna jag mött (här i Sverige då).
Men trenden jag ser är att de inte är i närheten så troende som sina föräldrar. De påverkas av samhället omkring dem och det kommer nästa generation göra också. Dessa kommer dock inte alls ha lika religiösa föräldrar.

Islam är kanske värre för att det finns mer fundamentalism inom den religionen just nu. Men om man skulle vara fanatisk så spelar det nog ingen roll om man är kristen eller religiös. Läs några utav lagarna i bibeln och föreställ dig att någon försöker efterfölja dessa.
Men varför finns det mer fundamentalism inom islam? Jag skulle säga brist på utbildning och influens från omvärlden.
Så länge inte islamister isolerar sig från omvärlden kommer de att påverkas av den. Det kommer att leda till att man ser världen med andra ögon och det kommer att få effekt på varje generation.

Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade i takt med att kommunikation blir lättare. Internet är en stor faktor i detta. En stor gröt av kulturer som mixar ihop sig och börjar röra sig i samma riktning. Jag tror inte en fanatisk läggning kommer att överleva i längden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat