Visa ett inlägg
Gammal 2018-01-07, 12:52   #3
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Träningen

Det finns tre pelare jag tränar efter nu. Alla tre är lika viktiga för mig i nuläget.

Styrka

Att göra chins, klättra upp för en vägg, göra armgång, osv. är en helt annan femma på etthundratjugo kilo, jämfört med när jag vägde 95kg. Saker som för några år sedan var ganska lätthanterliga är idag nästan omöjliga. Nästan.

Så jag måste bli stark nog att hantera min vikt. Jag är inte intresserad av att gå ner i vikt, jag är väldigt säker på att det är runt 115-125kg jag ska ligga för att må bra.

Styrketräningen kommer på så sätt vara fokuserad på just det, samt de två stora. Jag är stensäker på att om jag inte marklyft hade jag varit ännu värre därhän, och knäböj… Ja, jag vill ha den för att jag vill ta mig över det monstret med.

Jag kommer alternera de här två passen Måndag, Onsdag, och Fredag:

Pass A:

Knäböjsvariant 5x5
Knäböjsvariant 5x10-20
Dipsvariant 5x5
Dipsvariant 5x10-20
Släddrag 5-10 set

Pass B:

Marklyftsvariant 5x5
Marklyftsvariant 5x10-20
Chinsvariant 5x5
Chinsvariant 5x10-20
Farmers Walk 5-10set

Varianter – Jag utgår från att göra varianter av varje övning, både för att göra mig mentalt mer fri att anpassa mig efter vad kroppen säger, sen också att jag tror att man ska våga göra det. Vissa dagar känns Chin ups med lockande än Chins – Då kommer jag göra Chin Ups.

Styrkeset/Volymset – Grov förenkling men ni förstår säkert. 5x5 har visat mig tidigare att det är en bra bas att bygga styrka med. Volymseten som kan variera från 10-20 reps är för att jag har märkt att högrep ger mig mycket mer tillväxt än de 5x5 gör, och jag mår bra av att göra dem.

Inledningsvis kommer det nog vara mer Dipsmaskiner och Latsdrag än riktiga Dips och Chins, för att få upp styrkan att kunna hantera min vikt utan att slita av en muskel.

Kondition

Nästa del är kondition. Jag har inte konditionstränat med ett mål sedan jag simmade när jag var elva, och det är så dags nu. Jag vill försöka springa Tisdag, Torsdag, och Lördag, men kommer vara försiktig här för att inte smälla en fot eller knä igen (en annan sak som hände under 2016). Precis som med chins och dips så är det en stor skillnad för knän, fotleder, och även konditionen, att springa på 120kg jämfört med 90kg.

Smidighet

Jag var stel som en pinne när jag föddes. Jag var stel som ett stålrör när jag växte upp. Jag var stel som ett kylskåp när jag var vuxen. Efter att ha suttit ner i nästan ett år så är jag stelare än en utarbetad och smärtstillandepillerhög Stoltz på en Koloträff 2006 (Insiderskämt för de som träffade mig när jag var hög som ett hus och inte vågade göra någonting under hela koloträffen, bjuder på den!)
Jag kommer försöka ta mig an en varje-dag approach på stretchningen men det är troligtvis inget jag kommer skriva om, men det ska ändå göras.

Så! Nu känns det som att jag gett er två stora Wall-of-Texts här, så vi avrundar med den intron och imorgon kommer säkert det första träningspasset!

Kör hårt!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat