Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-23, 15:35   #47
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Nu är det inte så stor grupp som svarat men trodde nog det var mycket vanligare att gå till max.
Enda perioderna jag inte gjort amrap i minst en övning per pass är när jag kört spikade program som bänkpress boogie. Även då har jag visserligen haft svårt att hålla tillbaka i assistansen (mot rekommendationerna, jag vet...).
Hur har det funkat då? Lika dåligt som allt annat.
Jag är själv förvånad, och nu menar jag inte att folk tjatat på mig att ta i på det här forumet. Jag menar att nästan alla färdiga scheman jag sett säger att man ska gå nära fail ibland eller ofta. T ex 5/3/1 (med sina AMRAP-set). Alla HIT-scheman och liknande som Max-OT. I StrongLifts, Madcow och liknande når man ju failure med jämna mellanrum. På flera håll har jag hört eller läst att man ska gå till failure i alla set. Min första gyminstruktör sa det. Jag äger en bok där Arnold Schwarzenegger har skrivit det. Och har (kanske felaktigt) snappat upp att det är så bodybuildare brukar göra i vanliga bro-splits.

Nog för att jag sett scheman där man undviker failure också (Sheiko finns ju, och liksom trådstartaren har jag sett i journaler hur extremt vältränade personer tränat på submaximala vikter), men jag trodde iallafall att svintunga set ganska ofta var väldigt viktigt. Den här tråden är snudd på revolutionerande för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Tror att jag gick till fail i knäböj för första gången igår. Gjorde femmor på 140 vilka kändes tunga. Drog dock på i sista set och det var precis så att jag klarade en tia. Uppenbarligen så har jag tränat extremt långt ifrån fail i knäböj, det råkar dock också vara mitt bästa lyft. I bänk osv går jag alltid nära fail, kanske RPE 9-9.5 och jag är inte lika stark där. Kan vara ett sammanträffande men definitivt något att tänka på
Jag har viss personlig erfarenhet av fenomenet. Minns en period där den övning som jag ökade snabbast i var smalbänk, och smalbänk var en av få övningar där jag aldrig gick över @8. Tanken slog mig att fan, man kanske ska träna alla övningar på det sättet, men sen rationaliserade jag bort det. Tänkte att de snabba ökningarna var en tillfällig slump, eller nåt.
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Det gäller väl bara dig eftersom du inte gör det...?

Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Man ska alltid ta i så mycket man kan, även om det inte är max så på vis är det ju alltid max... För det ska även vid en femma på 60% av max vara maximalt i-tag.
Aha, så kan man förstås göra! Har jag fattat rätt om jag säger att ett annat sätt att förklara det är att man ska lyfta den lätta vikten så snabbt och explosivt som möjligt, utan att tappa tekniken förstås?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat