Visa ett inlägg
Gammal 2019-11-09, 12:54   #22607
egge
Det var en gång en tråd-master!
 
egges avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: E4 Norr
Inlägg: 952
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Då skulle jag dela upp det på 3 pass. Tisdag kör du 40 min distansträning där du förslagsvis går ut lugnt för att sakta öka tempot för varje km. Ingen rusning, men sista km får gärna vara flåsig. Ett stegringspass alltså. På torsdag kör du långa intervaller. 4x4 minuter eller liknande på hög ansträngning. Kör du på gym kan du ju blanda rodd, löpning eller stakmaskin. Om du kör rodd eller stak så ska motståndet vara såpass lätt att du inte blir trött i musklerna för snabbt. Det är kondisen som ska tränas. Värm upp ordentligt och varva ner ordentligt. 60 min

På helgen kör du långpasset. Det här passet ska du öka med säg 1 km varje vecka (om det känns bra). Passet gör du i jogg. Börja på 10 km. Utöver det kan du ju klämma in lite styrkeövningar för hela kroppen hemma. Helkroppsövningar och liknande.

Fartkänslan kan du träna på genom köra kortare intervaller på ditt intervallpass. Viktigt är att du värmer upp länge innan. 15-20 min lätt jogg med några stegringslopp. Lite som man värmde upp inför en fotbollsmatch .

Försök hitta nåt program som påminner om det ovan. Det trevliga är väl att du kommer utvecklas ett bra tag till genom att bra ge dig ut och springa. Om jag hade fått börja om hade jag helt klart satsat på mer allmänstyrka.

Se till att prova ut bra skor också. Har du råd så gärna några olika. Löpning är ju en prylsport, men betydligt billigare än tex cykling. Att växla mellan olika skor kan ge rätt mycket för en sliten kropp
Jag är väldigt tacksam för inputen!

Om jag kan hålla igång med 3 löppass i veckan utan att känna knäsmärta skulle jag bli väldigt glad. Och om jag varvar med att köra lite intervaller i rodd- eller stakmaskin ska det nog kunna gå vägen.

Jag har som sagt ökat mängden extremt långsamt så jag tror att jag smyger igång med dina förslag på löppass och däremellan ett lätt intervallpass på roddmaskin nästa vecka för att se hur det känns. Ska nog ta mig ut och springa en mil i helgen för att ha något slags startvärde att utgå ifrån.

Gällande skor så är jag så grymt nöjd med mina Asics GT2000 att jag inte vill prova några allt för annorlunda. Däremot är ju prylar något som förhöjer upplevelsen med allt men jag har aldrig sett löpningen som en prylsport. Men det är ju bara en inställningsfråga så klart!
__________________
Tacka vet jag konstruktivt livsknarkande. - Doctor Snuggles

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat