Visa ett inlägg
Gammal 2019-03-14, 21:33   #19821
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag menade inte att argumentera mot dig egentligen. Tycker bara att just dessa grejer är rätt intressanta att stöta och blöta lite...

Jag vet inte heller hur kuperade hans pass är. Men jag utgår från att ett sådant 30k-pass nog inte är jättekuperat om han håller det tempot och listar det som ett tröskelpass. Han måste ju haft en hel del kvar i tanken om han klarade att köra resten av den veckans träning efter ett sådant pass. Hur som helst är det såklart brutalt imponerande.

Blev tvungen att grotta ner mig i det lite nogrannare...

Första veckan i dagboken springer han c:a 196km:

125km går i E-tempo (3:30 eller långsammare, oftast kring 4:00-tempo), vilket blir c:a 64% av totala distansen den veckan.

Han kör två pass i M-tempo (strax långsammare än tävlingsfart faktiskt eftersom han låg på 2:55-tempo på de korta intervallerna på friidrottsbanan och 3:00-tempo då han körde långa intervaller på landsväg) totalt 18k kring M-tempo i alla fall. Det är c:a 9% av totala mängden.

Han kör två tröskelpass (fast i mkt lägre än T-tempo, typ 3:20-tempo och istället längre än de vanliga 20-30min i 2:45-tempo). Lite oklart hur man ska bokföra detta då det i princip är ett snabbt E-tempo, men den långa tiden han håller det gör att det blir tröskel-effort. Detta är c:a 26% av veckomängden.

Han sprang i princip ingenting i I-tempo (vVO2max) vad jag kunde se, och klämde in beskedliga 1,3k i R-tempo 2:15-tempo under intervallpasset på banan. Det är typ <1%.

Han verkar inte ha fokuserat särskilt mycket på att ha en snabb spurt eller kunna hänga med ifall någon gjorde ett ryck någonstans. Istället lade han allt krut på att hålla jämt hårt tempo hela vägen. Verkar ha funkat rätt bra...


Det som gör det hela lite svårt att tolka är att tröskelpassen ju inte går i tröskeltempo, utan långsammare (och därför blir längre). Ifall han hade hållit T-tempo i 26% av veckovolymen hade det varit galet. Men när han springer i ett lägre tempo så blir påfrestningen på kroppen också troligen lite lägre, och att han därför kommer undan med en såpass hög procentsiffra på detta. Jag skulle ändå gissa att hans känsla i benen mot slutet av ett sådant långt "tröskelpass" är ungefär samma som en vanlig dödlig som springer 10k på 45m och snittar 50k/vecka har mot slutet av ett 18k långpass där sista halvan gått i 5:20-tempo. Dvs man är inte helt mördad i benen men det känns att man tagit i rätt ordentligt. Det är i alla fall min översättning av det passet till nåt jag kan relatera till.

Med det sagt så tränade han ju troligen riktigt jävla tokhårt och på gränsen till vad som ens är möjligt att klara av dessa veckor, så det lär ju inte ha varot en fisvecka. Det går ju rimligen inte att springa ett sådan mara annars. Den ackumulerade träningsmängden gör sig ju också påminnd på olika sätt. Oklart hurpass detta påverar de olika tempona. Kanske därför han körde intervallerna i M-tempo aningens långsammare än vad han ville ha som tävlingsfart. Eller så har det att göra med höjden. Jag antar han var på höghöjd här?


Man kan ju även klicka sig vidare där en tränare eller nånting kommenterar upplägget, på vilka sätt de avviker från ett "normalt västerländsk" upplägg exempelvis, vilket var intressant. Det som han tyckte stod ut mest var den obefintliga taperignen inför loppet.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat