Visa ett inlägg
Gammal 2019-03-14, 17:34   #19816
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Yes, uppemot 200 km/vecka som mest. Många hårda pass. Kan vara nyttigt att ta in sådana extremer emellanåt, nu känner man ju inte direkt att man kan gnälla över det enda tempopass jag har varje vecka. Eller över att jag behöver springa en extra dag för att nå 50K, etc.
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Mycket intressant, kikade lite. "Easy effort" verkar ofta vara 10K i 4-tempo. Hans hårda pass verkar utommänskliga. Verkar ofta utföra dom på hög höjd. Såg t.ex. ett par 30K-pass på typ 1:38, d.v.s i vinna-Lidingöloppet-tempo.
Jag tror 4:00 tempo är mer av återhämtningstempo för Kipchoge. Dvs det tempo han kör på extremlugna pass på kvällen då han kanske redan har kört ett tufft tempopass på morgonen.

1h39min på 30k blir dock ett snittempo på 3:16 vilket bara är marginellt snabbare än hans E-tempo (utifrån runsmart kalkylatorn). Man får ju också komma ihåg jämföra tempo mellan olika underlag och kupering är vanskligt.

LL är ju rätt kuperat, och ett pass på 30k i 100min i ett tempo som är betydligt långsammare än tröskeltempo (2:45/km) och även långsammare än maratontempo (2:51/km) är alltså helt enkelt ett längre tröskelpass. Han kan ju alltså springa i tröskelfart i runt 90min. Nu sprang han 10min längre i ett betydligt lugnare tempo vilket betyder att det inte är ett mördarpass för honom.

Du kör ju själv tempopass i betydligt snabbare än tröskelfart. Så snarare att du kör hårdare än honom (relativt förmåga).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat