Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-21, 05:29   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Det här är ett skolboksexempel på posterior diskprotrusion (bakåtskjutande disk). I ditt fall förmodligen en liten sådan eftersom du inte beskriver någon utstrålning i benen. Att du fått rådet att genomföra åtgärder för att minska svanken vittnar om att du gått hos en vårdgivare som inte riktigt är med på banan. Den i min mening i särklass effektivaste (enklaste, mest snabbverkande) behandlingen mot posteriora diskprotrusioner är nämligen just behandling i extension/svank ("bakåtböjning"). Genom att minska utrymmet för diskens bakre del tvingar man den framåt så att den tillslut inte längre trycker mot nervrötterna som försörjer det området där man haft ont. Det är ett kopiöst vanligt problem. Det och ländryggproblem orsakade av vanliga åldersförändringar är det i särklass vanligaste problemet folk söker för där jag jobbar. Det är i regel väldigt tacksamt eftersom det är lättbehandlat.

Till behandlingen (förstaåtgärden):



Tio sådana bakåtböjningar varje vaken timme så länge förbättring ses. Den liggande varianten är för de flesta bäst men eftersom man ska göra det så ofta får man ibland välja att göra det stående (inne på toaletten på köpcentret eller var du nu är). Sträva efter att ta ut så stor rörlighet som möjligt i varje repetition. Det är normalt att de 2-3 första är lite smärtsamma, det viktiga är att det känns bra efter behandlingen. Det är inte en stretchingövning för magen och det är inte styrketräning för ryggen. Då ska ta ut rörlighet i ryggraden; i liggande gör du det med hjälp av armstyrka. Ha ett hyfsat lugnt och kontrollerat tempo, stanna någon sekund uppe och nere. I botten kan du slappna av helt mellan varje repetition. Ryggregim: undvik nu ett tag framöver att bocka dig framåt (exempelvis stretching av erector spinae kan du lägga ner för tillfället). Ska du ner på marken så böj i benen och gå upp på framfoten så att du kan böja knäna med vertikal rygg. Måste du böja dig framåt så försök ha ryggen i svank. I sittande (och i ryggliggande om du sover på rygg) ska du ha ett rejält ländryggsstöd så att du sitter med ländryggen extenderad ("i svank"). Att sitta gränsle över en pall istället för på en vanlig stol där man har benen rakt framåt är också ett bra alternativ. Alla pulshöjande aktiviteter där du inte är framåtböjd (exempelvis promenader/jogging men inte cykling) är bra för att öka cirkulation och eventuellt påskynda återhämtningen. Det viktigaste är dock övningen ovan (och att den görs ofta) och åtgärderna för ett bättre sittande. I regel ses stor förbättring inom en vecka. När ryggen är helt bra brukar jag rekommendera att göra den en gång om dagen som förebyggande behandling. Har man en rygg som har fått en protrusion är det stor risk att det kommer tillbaka. Bra då är att det är lättbehandlat och något man kan göra själv utan att behöva söka vård varje gång. Säg till om du inte blir bättre: det finns ett batteri av andra åtgärder, men det här brukar räcka hela vägen.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat