Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-22, 08:27   #10
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Hej, det börjar närma sig att jag ska flytta.

Jag har alltid trott friskt på att amortering är väldigt sunt och att man skall amortera bort sina lån så fort det går.

Men med den uppkomna situationen så tror jag att kronan kommer fortsätta tokdevalveras i rask takt.

Frågan är, hur hade ni gjort?

Jag tror tycker risken är för hög för att placera allt i indexfonder och belåna hela fastigheten.


Mitt bästa erbjudande är ett bottenlån på 975 tkr vid en värdering på 1300 tkr (75%) med rabatterade villkor enligt nedan.

Bottenlån lantbruk

ränta %

3 mån - 1,59

1 år - 1,63

2 år - 1,69

3 år - 1,76

4 år - 1,84

5 år - 1,94

7 år - 2,03

Det går också att låna ytterligare 130 tkr (10%) men det blir ett topplån till en ränta på 3,48%.



Amorteringstakten är satt till 30 år.





Jag lutar åt två håll. In med alla pengar i EUR, USD, guldpapper och topplåna. Eller amortera så fort jag kan.


Det är lustigt hur man kan tveka på sin tro när man själv blir utsatt för den här farsen med bostadsmarknaden.

Jag bor i granngården och den tänkte jag behålla och hyra ut då avkastningen känns rätt säker där.
Jag värderar även att få välja mina grannar i byn.

Nå?

Robroy?
Det går att få lägre ränta på både Avanza och Nordnet. 1,29 % på Avanza men då får du bara låna 60 %. På Nordnet kan du få så lågt som 0,89 % men då måste du ha 10 mkr i tillgångar där och det tror jag inte är aktuellt i ditt fall. Det högsta på Nordnet är 1,24 % men då måste du ha ett par mkr i tillgångar.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat