Visa ett inlägg
Gammal 2018-08-20, 13:50   #8
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Intressant tråd.

P.g.a. flera mindre "arv" á <20k som placerades i olika fonder och att mina banker sedan separerade så hade jag till slut varken tillgång eller koll på mina pengar. Så jag sålde av allt i våras, delvis med förväntningen att vi ska få lågkonjunktur och sitter nu lite med samma frågor som dig. För ett par månader sedan var en vän på placeringssamtal med banken som lovordade H&M som "ett säkert kort"...

Vill även slå ett slag för YNAB4 för er som är intresserade av att hålla koll på er privatekonomi. Det är genuint roligt att planera nästa månads utgifter så fort du får in lönen på kontot. Planera för dina "true expenses" och sätt t.ex. undan 500 kr i gåvokategorin varje månad så finns det pengar när julen eller födelsedagar kommer. Grundpoängen är att aldrig budgetera pengar du inte har på kontot just nu (framtida intäkter) utan att likt Lyxfällan använda "envelope budgeting".



Hoppas din vän inte följde rådet om HM. 😁

Ja det verkar ju inte finnas någon lösning på problemet. Jag undrar hur det blir om det blir en kris i Sverige? Sänka räntan går ju liksom inte. Galet..

Just nu lutar jag åt att sätta in typ 20% i en investmentbolagsfond och hoppas att de bolagen som ingår i fonden har någorlunda koll. Om den fonden går som historiskt kan den öka drygt 20% på ett år. Sätter resterande på det bästa sparkonto med insättningsgaranti som jag kan hitta.
Totalt sett ger det mig bättre ränta än ett sparkonto, drygt 4% (om fonden nu går som tidigare), och jag riskerar förhållandevis lite vid en total krasch. Känns totalt onödigt att riskera pengar i en räntefond som bäst ger samma ränta som ett sparkonto.

Men detta blir först om ett par månader.. känns stökigt närmaste månaden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat