Visa ett inlägg
Gammal 2018-08-18, 12:49   #1
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Tråden om privatekonomi

Hoppas jag inte beger mig ut på ostadig mark när jag gör en potentiellt väldigt bred tråd. Jag hade för mig att det fanns ett mycket liknande ämne men kunde inte hitta den tråden så jag hoppas denna kan ligga kvar.

All diskussion om skatt, och allt med politik överhuvudtaget, får vi undvika att diskutera. Jag startar tråden för att jag behöver hjälp med hur jag ska placera sparpengar.

-------

Jag kan föreställa mig att fler än jag undrar var sjutton man ska göra av sina pengar. Det osmickrande sparkontot med drygt 0,5% ränta är dåligt men det känns lika illa att skjutsa in allt man har på börsen, när den är värderad som den är. Så vad gör man?


Min situation är såhär. Jag är snart 30 år. Jag och min partner har inga barn. Vi äger ingen bostad. Alla siffror nedan är för mig själv och inkluderar inte en liten buffert som jag har om jag skulle bli arbetslös.

Jag har 300.000 kr. 90% av det som likvid på obundet sparkonto, 0,60%.
Jag har också CSN-lån på 300.000 kr. Räntan för CSN lån är släpande och räknas ut efter ett genomsnitt av statslåneräntan senaste 3 åren. Detta år är räntan drygt 0,20%. I princip obefintlig... just nu.

Jag har strax under ett normalbetalt jobb. Jag får inte stora, STORA problem om mina sparpengar skulle halveras då CSN är min enda skuld, men det skulle vara ett riktigt tungt slag. Jag har lyckats ta mig hit efter långa år av förlust på börsen och tänker göra vad jag kan för att inte upprepa det. Dessutom vill jag och min sambo gärna köpa lägenhet om drygt 1-2 år, om det finns möjlighet. Det jag vill säga är att jag vill ha låg risk på mitt placerande.


Efter att ha läst en del artiklar på rikatillsammans.se om tankesättet med de fyra hinkarna och andra vettiga artiklar, samt ett vardagligt intresse av finansnyheter i flera år från min sida (inte för att betyder mycket) och en egen uträkning jag bifogar senare, samt min bittra erfarenhet av hur hemskt det är att ligga blodrött back (har legat -55% som mest på totalen av mitt investerade belopp), så har jag nu en skiss på hur jag vill placera mina sparpengar. Den är knappast originell eller komplicerad. Jag skulle vilja höra vad ni tycker om den.

Alternativ 1:
50% av kapitalet i mycket låg risk. T.ex. två korträntefonder, drygt 2,5% historisk avkastning, samt en femtedel i guldpapper.

40% av kapitalet i högre risk. Fördelat över olika indexfonder med låg avkastning. T.ex. två USA-index-fonder, två Sverige-fonder och en Europa-fond.

10% av kapitalet aktivt placerat av mig i olika aktier jag anser är värda risken. Eller inte placerat alls om jag inte ser tillfälle.

Alternativ 2:
25% av kapitalet likvid, på dåligt sparkonto.
25% i lågrisk, fördelat som ovan. Hoppa över guldplacering?
50% i aktieindexfonder, fördelat som beskrivit ovan.

En uträkning jag gjort som tar ränta-på-ränta i beaktning. Två scenarier varav ett tar med en börskrasch på -50%:



---
Tack för alla råd och hoppas fler än jag har frågor om samma ämne!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat