Visa ett inlägg
Gammal 2006-08-25, 19:06   #7
ins
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 7
Så sant så. Man inser det inte förrän någon påpekar det heller. Det händer ju också lätt att man tränar mer och mer när allting går som bäst, men det brukar ju ofta sluta med en skada. Precis som du säger så har jag inte gymmat någonting sedan tidigare heller utan endast kört hoppstyrketräning.

Efter att ha kollat in lite på hur andra kända friidrottare gör så kör dom flesta väldigt tunga vikter och få reps. Många gör frivändningar, utfallssteg och marklyft med tunga vikter. Vore det någonting om man körde ett eller kanske två gympass i veckan för att försäkra en ökad styrka i benmusklerna och sedan köra fler plyometriska pass?

Skulle det fungera att köra sprintuthållighet två gånger i veckan men inte efter varandra? Låt säga på måndag och torsdag kanske?
Jag tror möjligheten finns att styrketräna innan passen faktiskt, ska kolla in det. I nuläget kör jag alldeles för långa uppvärmningar just för att jag är rädd att drabbas av bristningar på baksidan av låren. En annan sak jag tänkt på är; är det bra att stretcha innan man gör sitt sprintpass eller ska man endast göra enkla töjningsövningar, som liggande bensparkar, rullningar och stöt + knälyft osv?

Motionssimmet har jag försökt lägga in på programmet då jag alltid simmat sedan jag ådrog mig en inflammation runt ljumskarna. Simning är bra träning för ljumskarna och ett väldigt bra sätt att slappna av, tycker jag då. Det kan ju självklart ersättas med bra excentrisk träning på gymmet, för ljumskarna då. Värt å tänkas på!
ins är inte uppkopplad   Svara med citat