Visa ett inlägg
Gammal 2020-02-17, 11:35   #23259
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
När pulsen stiger successivt så är det normalt att så att du har för liten leverans av syre till muskulaturen. Skulle man kontrollerar dina laktatnivåer så får man troligen en successivt stigande trend genom hela loppet (tills du når ditt 'max' och där väggar du).

Finns två sätt att förbättra det där träningsmässigt, det ena är att köra intervaller och öka på ditt vo2max (dvs öka ditt mängden blod ditt hjärta kan pumpa per tidsenhet).
Det andra är att köra just pass som ligger nära din övre a1-gräns, vilket väldigt grovt borde ligga mellan 135-140, i 1.5-2h. Om ett sånt pass blir ett långpass eller inte beror på hur vältränad du är

Det andra är kosten, om du kan få i dig och ta upp kolhydrater under löpningen så sjunker musklernas syrekrav (mindre syre går åt till kolhydratförbränning än fettförbränning)

Du har redan såpass höga volymer så att dina muskler/senor vana vid en hygglig belastning så där kommer långpassen tillföra marginella skillnader, tills dess att du kan öka farten än mer för då måste det till långpass för att vänja vid den högre belastning som uppstår vid högre fart..
Fetade är exakt min upplevelse av loppet, samt vad pulskurvan säger. Stor skillnad mot i New York där jag låg lite under min maxkapacitet och hade en rätt smooth sailing hela vägen (benen blir såklart trötta ändå men det brukar de bli av 3,5 h löpning oavsett tempo).

Kosten är ett sorgebarn för mig då min mage är rätt känslig och helst vill jag bara dricka vatten innan och under lopp... Det är också en anledning till att jag gillar att springa på fastande mage - magen är som lugnast då. Men det funkar ju inte att leva på vatten när man vill maxprestera på marathon. Det är helt klart min svagaste länk att äta rätt inför och under lopp. Att tillföra mer kolhydrater under race är en lärdom jag tar med mig från förra årets Sthlm's mara.

Intervaller kör jag ju rätt mycket och olika typer så förhoppningsvis kan det ge utdelning. Och 2 h på runt 135-140 i puls är ungefär vad mina långpass oftast är idag så förhoppningsvis är jag rätt ute.

Tack för allt bra killvetande
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat