Visa ett inlägg
Gammal 2020-02-25, 16:51   #5
Eucalyptus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 14
Hej igen ni som har haft skinkont länge...

Rörelsetester FÖR sakroiliit och MOT piriformissyndromet????? Kanske????? Men vill helst att ni ska gå till läkare för det är nog effektivare än att ens försöka lära sig att göra testerna om man inte är utbildad på området. Jag har absolut noll koll för att veta hur/om testerna funkar. (Tror att jag fick göra en del av dem när en reumatolog undersökte mig första gången?)

https://www.carjonline.org/article/S...090-X/fulltext
"Clinical evaluation of the SI joint should include the posterior superior iliac spine distraction test, pelvic compression and distraction, Gaenslen's test and the flexion, abduction, and external rotation test [2]. SI joint pain can be differentiated from discogenic lower back pain by the lack of neurological features and a normal straight leg raising test. Piriformis syndrome can also cause similar posterior thigh and buttock pain but can be differentiated by application of the passive flexion, adduction, and internal rotation test. Following a thorough clinical assessment and appropriate laboratory investigations, imaging forms the next major step in the investigation of patients with suspected inflammatory back pain (IBP) or SI joint pathology and various imaging modalities are available to the clinician [3,*4]. Increasingly, advanced imaging modalities such as magnetic resonance imaging (MRI) are being used to detect early changes of sacroiliitis and expedite diagnosis in patients with IBP, allowing prompt commencement of disease modifying therapy [3,*5,*6]."

1 Kan troligen fortfarande vara tveksamheter? Skulle bara låta en väldigt vårdutbildad person göra rörelsetesterna (har själv noll koll), och ett läkarbesök, beskrivning av symtom, prover och magnetkamera funkar nog oftast snabbare i vilket fall om ni inte vet någon som har full koll på rörelsetesterna.
2 Även om rörelsetesterna kan sålla fram sakroiliit så framgår inte orsaken till sakroiliiten – beror det på inflammatorisk ryggsjukdom, skada eller annat? För att veta det behövs fortfarande läkarbesök.
3 Testerna är för att sålla fram sakroiliit, INTE för att sålla fram piriformissyndromet. Efter att ha googlat om piriformissyndromet på pubmed så har jag kommit fram till att jag verkligen INTE förstår hur den diagnosen ställs helt säkert.
Eucalyptus är inte uppkopplad   Svara med citat