Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-04, 13:08   #1863
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Då sitter vi i samma båt, märkligt det där med bänkpress alltså. Jag har reflekterat lite över att exempelvis Philip Wildenstam förutom att viktdopa sig också kör sjukt hög volym och har ju ökat typ 25kg på något år. Han kör ju typ 6-10ton/pass 3-4 dagar/vecka. Det kanske är något sådant man skulle ge sig på för att öka?
Hej!
Tänkte på samma sak, när Philip sade i något avsnitt sedan, att han körde 17 arbetsset bänkpress någon morgon och hans pass tog nästan tre timmar.
De brukar prata om 40-60 bänk-veckoset för han (Philip) och den där Henning.

Jag har energin och motivationen att bänkpressa så mycket. Det enda som tar emot är det där att köra overkill-volym. Då vänjer kroppen sig vid 'för/onödigt hög volym'(?). En ganska kortsiktig plan. Man vill göra så lite jobb som möjligt, som ger framsteg. Men jag har garanterat/tydligen gjort för lite, annars hade jag gjort framsteg.
Jag har bänkat ungefär 15-25 veckoset i ett år nu. Så känns okej att hoppa upp till 30-40, sen kanske ännu högre.

Talar också för/bevisar att min pressvolym är för låg, för jag aldrig skadat mig eller känt mig direkt sliten i pressulaturen. Triceps isåfall, bröst och axlar är alltid fräscha.

Märkt att min bänkpress alltid går bäst när jag inte knäböjer och markar. Måste vara för all återhämtning och alla gains går till bänkpressen då.

Är sugen på Smolov Jr. 31 veckoset. DUP. 6-3 reps. Fyra bänkpass per vecka. Garanterat denna träningsmängd min bänkpress behöver.
_____

Intressant MRV-video från Juggernaut Training Systems. Finns en formula. När jag gör formulan får jag dessa rekommenderade veckoset (i hyperblock [6-12 reps på 60-75% 1RM]):
15 set knäböj
28 set bänkpress
13 set marklyft

1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat