Visa ett inlägg
Gammal 2017-05-21, 11:14   #181
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Svår fråga. Är nog väldigt individuellt. Jag kan få väldigt svängande veckomedelvikter, inom tre-fyra veckor. Jag siktar på max +1kg per månad, så har det inte hänt något på över fem veckor betyder det att jag är på energibalans.
Det med att viktnedgång inte är linjär kan jag applicera på viktuppgång för mig.

Jag hade börjat försiktigt sedan räknat ut månadssnittvikten:

V1 72.4kg
V2 72.9kg
V3 71.8kg
V4 72.4kg
V5 72.3kg
= 72.36kg

Sen gör du samma sak kommande fem veckor. Har det inte hänt något höjer du dagsintaget efter tålamod, 100kcal är vanligt. Så det blir 700kcal extra per vecka. Fast att öka med bara 100kcal extra efter 5 veckor är jävligt långsamt och tortyr för reverse diet haha. Vanligt är väl +50-100kcal dagsintag per vecka (350-700kcal extra per vecka) direkt efter en kommer av deffen.

Dock om du kommer av deff just nu kommer säkert vikten stiga lite extra. Reverse diet: väg dig varje dag, räkna ut medelvikt för veckan - märker du att vikten är stabil i några veckor - höj dagskcalintaget (efter tålamod).

Är lättare att bara ge exempel:
V1 72.5kg, 3000kcal
V2 72.3kg, 3000kcal
V3 72.8kg, 3100kcal
V4 72.8kg, 3100kcal
V5 72.6kg, 3200kcal
V6 73.1kg, 3200kcal
Repeat. Kanske kommer du upp till 3600kcal och du börjar gå upp för fort. Lägg dig på 3500kcal.


Sen behöver du inte bara gå efter kroppsvikten och kcalintag. Lovar att du kommer känna om du ligger på underskott, balans eller överskott, sett på lång sikt. Det gör iallafall jag jättetydligt. Prestation, humör, återhämtning osv. Min bulk har jag känt av först, kollat mina veckosnittvikter och sett jag legat viktstabil eller t.o.m gått ner i vikt på en längre tidsperiod (en månad).
Tack så mycket

Angående det sista, så: ja, kan känna mig rejält sliten om jag deffat för hårt exempelvis. Har blivit två refeeds denna veckan och ändå varit viktstabil så lite måste man nog gå på känsla också.

Allt går ju inte att räkna på exakt heller. Kommer exempelvis sommarjobba och då blir det ökat vardagsaktivitet, kör nog på +400 kcal för själva arbetet och sedan blir det massa extra för typ 2 timmars cyklande också.
Men ska bli kul - mer arbete=>mer mat
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat