Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-18, 11:21   #51
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Som jag skrev: "Det primärt bästa för din hälsa är troligtvis att komma ner till 20-25% kroppsfett så snabbt som möjligt..".

Frågan är väl just hur farlig övervikten är, hur bråttom det är att tappa fett. Det kanske inte är lika farligt när han är fysiskt (väldigt) aktiv? Då kanske det är helt ok att sakta minska sin kroppsfett-% även om vågen visar ungefär det samma. 144kg är väl inte extremt mycket i strongman-kretsar.. men jag vet inte.
Mmm, har läst om och sett många som gör en krash-diet och sedan några år senare är lika feta om inte fetare.
Gjorde själv en rejäl viktnedgång för 15år sedan, gick ned över 40kg på 10 månader genom att knappt äta något och träna boxning 5 dagar i veckan, hamnade på 87kg som lägst. Men jag blev inte ett dugg starkare, fick bara bättre kondition och mådde verkligen skitdåligt under hela tiden. Efter blev det studier i ny stad, skaffade flickvän och hade ingen lust att fortsätta ständigt gå hungrig och ledsen eller ta ut mig totalt på träningen. Har egentligen inte tränat något sedan dess och gick upp alla kilon igen på 2-3 år. Och gick väl upp över 10kg på 18månader med den "västerländska dieten" med socker varje dag innan jag började träna igen i Oktober förra året, och dieten orkade jag inte tag i förrän vid nyår.

Tänkte se om jag kunde göra på ett annat sätt den här gången. Och på det sättet att jag mår bättre och bättre och blir starkare har det ju funkat. Och har ambitionen att fortsätta äta och träna såhär resten av livet.
Och är nere på 30,5% kroppsfett från 36%, tänkte försöka få ned det till under 30% innan jag ska träffa dietisten.
Min tjej kommenterade att hon förut knappt kunde nudda händerna bakom ryggen på mig när vi kramades men att hon nu når långt upp på handleden och att axlarna och armarna inte varit så stora innan. Men hon är ju snäll och omtänksam, ingen säker källa för vetenskaplig observation.

Och som jag skrev innan, alla blodvärden var "perfekta", blodtryck och hjärtrytm likaså så vet inte hur bråttom det är egentligen. Kanske är bättre att göra det korrekt än så fort som möjligt?

Hade gärna varit 144kg och 20-25% kroppsfett.

@grahn: Har tänkt efter lite och jag sätter i mig rätt mycket laktos varje dag ifrån mjölken. Ska försöka dra ned på den, synd whey80 och casein blir så mycket godare med mjölk istället för vatten. =/
Äter allt annat protein också. Om jag är "duktig" är det whey80+havregryn+mjölk+äpple till frukost, nyttig middag typ ris/linser och kyckling med grönsaker och proteinpudding med jordnötssmör och banan till kvällsmat. Middagen varieras såklart men frukost och kvällsmat är typ den samma, har börjat äta lite fullkornsknäckebröd med smör, ost och mager skinka på kvällen nu när jag börjat leka strongman.

Senast redigerad av Nikenik den 2019-06-18 klockan 11:23.
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat