Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-30, 21:41   #7
Siggep
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 1
Precis som King Grub (grattis till snabb återställning) har jag haft och har Plexus Brachialis Neurit sen några år. I stort sett samma händelseförlopp med initial smärta skala 10! för att sedan, dock under ett halvår, märka att styrkan successivt försvann. Det gjorde även muskelmassan (atrofi), i huvudsak i deltoiden, men även i viss mån pectoralis, och biceps. Skulderbladet fixering påverkades mycket lite (infraspinatus) vilket annars är ett typiskt kännetecken. Även greppstyrkan är nedsatt. Marklyft t ex begränsas av ena handens greppstyrka. Dips med viktbälte inget hinder, Chins/pullups ua vilket även gäller biccan. Däremot all tryckövning annat än nedåt är i det närmaste en omöjlighet. Allt som inkluderar axlar går under benämning sjukgymnastik (med untantag för för dips).
Precis som Termy skriver så påverkar T7 i huvudsak nedre delen av armen, fingrar och dylikt. Min Idioti omfattar nervrötterna i C5, C6 och i mycket liten mån C7 varför mina problem till 95 % är avgränsade till axeln. 75 procent av de drabbade skall vara återställda inom 2-3 år. Jag börjar misströsta. Jag har fortsatt att träna det jag kan, mest i någon form av sjukgymnastik.
De stora problemen är följdskadorna på hela axelns korsett. I skrivande stund kan jag ej lyfta armen framåt eller åt sidan utan blixtrande smärta. Mycket som får kompensera en bortrest axel. Blivit kallad till neurologen och röntgen åtskilliga gånger. Kanske för att diagnosen initialt var ALS.
Förutom att återge ett levande exempel på PBN (om nu någon annan tillhör gruppen 1 av 100 000) så tror jag inte det är detta du drabbats av. Lite förenklat blir nervrötterna inflammerade och blockerar därmed de motoriska impulser hjärnan skickar till berörda muskler. Muskelsvagheten uppstår då musklerna kontinuerligt förtvinar (atrofi) och du i takt med det blir svagare och svagare.
Om jag tolkar din händelseutveckling rätt försvann 50 % av styrkan på någon dag. Om detta vet jag mycket lite men det låter som någon mer akut/tillfälligt dysfunktion som du drabbats av. Troligtvis är du återställd i dags dato.

(Har du strax innan perioden för styrketappet magnetröntgat dig med kontrastvätska)?
Siggep är inte uppkopplad   Svara med citat