Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-07, 10:29   #4
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Ditt diskbråck låter ju som att det troligen påverkade C7-nervroten? Påverkan och skador på plexus brachialis är ju dock av en annan sort.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK448114/

Virala infektioner kan vara av olika slag. Allt från en vanlig förkylning (enligt ovanstående artikel) till t.ex. herpesvirus. Jag var precis på en kurs i avancerad diagnostik thorakalt/skuldra inom ortopedisk medicin och frågade lärarna där om plexit kunde vara smärtfritt någon gång, men enligt dem kunde det inte det.

Bortsett från virus kan jag senaste par åren dra mig till minnes ett par jag har stött på med någon form av plexus brachialisskada med en period (månader) med svaghet i muskler så som triceps och bröstmuskler. Är det multisegmentell svaghet är det ju väldigt osannolikt att det skulle vara från nervrötter i nacken då ett diskbråck i princip bara påverkar en nervrot, om man nu inte mot förmodan skulle ha fått flera diskbråck på rad "plötsligt".

Den första av dessa patienter hade heller ingen smärta, men fick det efter ett bröstpass på gymmet. Möjligen någon form av traktionslesion på nerverna? Han blev i alla fall bättre efter några månader bit för bit.

Den andra personen hade varit på akuten (pga annan person) och hållt sitt spädbarn i famnen med påverkade armen i flera timmar i sträck och fick sedan både jäkligt ont i axel/nacke men även en plexusskada (troligen likt militärers "backpack palsy" när trycket och/eller draget över plexat blir för stort för länge). Han återhämtade sig också över loppet av några månader.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat