Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-03, 17:47   #1055
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Fortfarande krasslig, kanske aningen kryare än förra men absolut inte frisk liksom.

Höftlyft
60 kg x5
80 kg x5
100 kg 3x5

Marklyft
60 kg x5
70 kg x5
80 kg 3x5

Hopp på högsta lådan + 20 kg och 15 kg, utfall bak med 18 kg kbs, sittande tåhäv, latsdrag, kabelrodd med brett grepp, "side bends", woodchoppers i kabelhiss, baksida axlar och rotatorkuffar.

Jag är för övrigt medveten om att "side bends" (sidböj?) är en kass jävla övning, men jag leker runt och testar lite fler magövningar som jag kan börja köra lite mer permanent.

Annars är min magträning ganska enformig och lite begränsad eftersom jag är nojig med att böja ryggen med raka ben och dylikt pga "skadehistoriken".

Hängande knälyft är ju en sämre variant av hängande benlyft, försöker komma runt detta genom att använda tex en hantel, men det är ju förmodligen ganska mycket höftböjande i den övningen ändå. Woodchoppers är nog rätt okej, plankan och sidoplankan gillar jag även om de förmodligen också klassas som värdelösa övningar. Jag inbillar mig att de i värsta fall bara är effektlösa och inte ökar någon form av skaderisk iafl. Crunches vettefan, tycker man ser både lika mycket för/emot.
Sidoböjningar är bättre i ställningen än med hantel, gärna lutande ca 45 grade. Det är mer en ryggövning än magövning faktiskt då QL drar det stora lasset.

Plankövningar är rätt bra övningar, med de bygger inte så effektivt. Då är crunchövningar bäst, skaderisken ligger i utförandet och belastningen inte i övningen, som de flesta andra övningar dvs.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat