Visa ett inlägg
Gammal 2016-11-07, 11:25   #42
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Gör du av med 1300 kcal/timme så motsvarar det cirka 4,3 liter/min i syreupptagningsförmåga (1 liter/min motsvarar cirka 5 kcal/min). Är det då måttlig konditionsträning så innebär det att du har över 5 liter/min i VO2Max. Ingen omöjlighet såklart men då bör 5 km löpning på cirka 16 min vara en möjlighet.
Du kan nog mer än jag vad gäller konditionsträning. Vilken formel använder du för uträkningen där? Jag tycker i alla fall att pulsen betydligt lättare går upp när jag kör joggingintervaller i uppförsbacke. Löpning 5km på någon tid överhuvudtaget kan jag inte direkt uttala mig om då jag ej kör eller har planer på att testa det, då jag började med crosstraining från början pga att den var mest skonsam efter mitt diskbråck (+ en gammal knäskada). När jag började med crosstraining så var det dock jobbigt nog att bara köra 20 minuter utan lutning på en vanlig crosstrainer, så träningseffekten har nog byggts upp ganska rejält över dessa två år.

Någon annan som kör både crosstraining och löpning intensivt kanske kan bidra med personliga erfarenheter där?
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat