Visa ett inlägg
Gammal 2016-11-07, 09:51   #39
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag tycker personligen att det är svårt att få upp pulsen i arc trainer jfr med t.ex. jogging. Nu kör jag iofs inte tunga intervaller eller dylikt utan mer för generell måttlig kondition/uthållighet och kaloriförbränning. Ca 1250-1300 kcal/timma i intensitet, vilket jag tycker stämmer ganska väl med totalförbränningen på en dag kontra mitt kaloriintag för att stå still på ungefär samma vikt.

Däremot tycker jag att överförbarheten är ganska stor till uthållighetsgraden i lår och säte. Innan jag började med cross/arctrainer brukade jag jogga intervaller upp för en jobbig skidbacke. När jag började igen nu efter 2 års paus från all jogging så var det lättare än var det var när jag höll på med det. Pulsen gick upp lika högt som innan, eller mer, men ingen direkt mjölksyra i låren.
Man brukar kunna utgå från att löpning bränner ca 1 kcal per kilo kroppsvikt och kilometer vilket innebär att en som väger 65 kg behöver springa 2 mil per timma för att förbränna 1300 kcal/h. Så jag gissar att antingen väger du mer än jag gör, är "aningen mer" vältränad eller så luras kalorieräkningen på din crosstrainer.

Och ja, 65 kg väger jag nog om jag får lägga upp magen på rollatorn.. .

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat