Visa ett inlägg
Gammal 2020-09-07, 11:14   #8
Smidefix
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 1
Hej,

Kul att du valt att börja din resa mot en hälsosammare livsstil och mer damer!

Kan berätta lite om min egen väg. Jag är 2m lång och började på 132kg. Klassisk fin päronform med tillhörande manboobs.

Tyvärr tycker jag inte att det svåra är träningen utan mer kosten. Beror väl kanske lite på hur ens socialaliv ser ut men det blir ganska restriktivt om majoriteten av umgänget med vänner är över en öl eller middag om man ska limitera sina kalorier. Jag har under hela min resa unnat mig en dag i veckan med lite lösare tyglar där jag kan ta några öl eller äta en varmrätt på lokala syltan.

Hur som helst jag började med att köra Stronglifts 3ggr/v på gymmet. Tanken var att få det mesta ur min träning genom att köra alla de tunga. Mark, Böj, Bänk, Overhead, Stångrodd. Målet var då att bygga upp en stark kropp genomgående och på samma väg få en bättre core-styrka. Jag kombinerade det med att promenerade 9km så ofta jag kunde, vilket blev i princip 5ggr i veckan. Det räckte gott för att varje vecka vara helt slut i början med gedigen träningsverk. Mer hade jag nog inte klarat.

Tanken var aldrig att rasa i vikt, något jag gjort tidigare med svältdieter. Det har alltid resulterat, för mig i viktuppgång när den planen varit klar. Den här gången bestämde jag mig för en grundlig förändring.

Efter drygt 11veckor med SL (stronglifts) blev tanken på att gå till gymmet och lyfta i princip max i alla mina lyft väldigt påfrestande mentalt och gymmet börjades kännas jobbigt. Jag bestämde mig då för att byta program för att få tillbaka motivationen. Jag valde då att köra styrkelabbets under/över 4ggr i veckan. Något jag fortsätter med än idag. Det har varit mycket tittande på youtube för att lära sig teknik och mycket lyssnande på poddar (styrkelabbet/tyngre) för att få inspo och lära sig nya saker.

Maten är den svåra biten. Mitt tips är att i början köpa en matvåg tanken här är inte att bli någon galning som mäter varje gram och kalori utan att få ett grepp om hur mycket kalorier vissa saker faktiskt innehåller (avokado 300kacl?!). Jag lärde mig också efter ett par veckor hur viktigt det faktiskt är att träffa sitt mål när det gäller proteinintag. Det ger verkligen den nödvändiga orken. Svårast är frukosten tycker jag som blivit kvarg+bär eller proteingröt.

Notera att jag började i maj och har varit väldigt konsekvent. Promenader har det däremot blivit färre av ner gympassen blev 4 istället för 3. Jag har tappat drygt 17kg och är nu smalare och fastare i kroppen än när jag senast vägde 108kg (idag 115kg). Så visst finns det lite muskler. Jag skulle gissa på att jag är ungefär halvvägs i min resa och tror att den resterande kommer ta dubbelt så lång tid och ännu hårdare tyglar.

Se inte ditt mål 10-15v framåt utan se det ett år framåt minst. Det spelar ingen roll annars, det måste vara en långsiktig förändring. Det går absolut att tappa vikt och bygga muskler samtidigt. Men det krävs disciplin. Ha ingen skräpmat hemma, tydliga regler för när man ska sova. Tipsar om grubbs två deffguider på formet, SL appen (appstore/gplay) och tyngre/styrkelabbets podcasts som hjälpt mig.

Måtta gärna kroppen eller ha kläder i en storlek mindre så du ser dina framsteg tydligare, vågen kommer gå långsammare när du bygger muskler och kanske inte alltid kommer vara lika motiverande. Du kommer om du som jag har en äterdag/alkoholdag binda vatten efter den dagen. Mitt mål är fortfarande att bygga så mycket muskler som möjligt för att öka grundförbränningen och därför är benen viktiga för de är en såpass stor muskelgrupp. "Finbyggningen" får kommma när den kommer i framtiden.

Lycka till med din resa!
Smidefix är inte uppkopplad   Svara med citat