Visa ett inlägg
Gammal 2016-08-31, 19:14   #56
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
När du arbetar med armen nära kroppen som i en normal hantelrodd eller en stångrodd med supinerat grepp så tränar man lats i en högre grad än i en normal stångrodd/t-bar med pronerat grepp som främst piskar övre rygg (traps, rhombs, rear delts etc).
Skillnaden är förmodligen väldigt liten dock.
Men om jag var tvungen att välja av någon av dom så skulle jag ha valt hantelrodd då man får en längre rörelsebana i den.
Och kan problemet med kontakten i stång/hantelrodd vara just pga att du använder en för tung vikt och tvingas använda momentum för att få upp den?
Jag gjorde själv samma sak i början, hade 0 "kontakt" med min rygg i fria roddövningar tills jag sänkte till en vikt jag kunde kontrollera.
Nedan så är en film på ett bra utförande imo (om du ignorerar att han stannar ett år i bottenläget), fokusera på att dra med armbågen in mot midjan och få en full utsträckning i bottenläget istället för att stå och slänga vikten mot magen med halva rörelser som man ser många göra pga att vikten är för tung.
http://www.youtube.com/watch?v=KR8onsa5jFQ
Håller man en bra vinkel i höften (typ ryggen nästan parallellt med golvet) och drar mot midjan med armbågarna nära kroppen påverkar väl supinerat/pronerat grepp knappast aktiveringen. Däremot om man drar mer mot bröstet, då kan jag vara med dig - det blir svårt med supinerat grepp.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat