Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-14, 10:12   #58
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag vet ju ingenting om vad du gör, eller hur du är privat, away from Kolo, och då är det svårt att uttala sig med någon större säkerhet. Här på Kolo upplever jag dock att du ägnar mycket tid och kraft åt att idissla det som är - eller skulle kunna vara - dåligt med dig själv och ditt liv och åt att skämta om din dålighet på olika sätt; hur du misslyckas med olika saker, olika dåliga personliga egenskaper du har, olika saker som hindrar dig från att få det liv du vill och som är helt omöjliga att ändra på. Försök från andra att peka på öppningar, eller saker du är bra på (t.ex. att du är bra på att rita, eller att du är rolig) avfärdas konsekvent.

Om man ofta ägnar sig aktivt åt att tänka på det som är dåligt i ens liv, eller hur dålig man själv är, är det inte särskilt konstigt att hjärnan också tenderar att uppehålla sig vid allt som är dåligt också när man inte aktivt riktar tankarna åt något håll. Man blir bra på det man tränar, liksom, och man kan inte ägna en massa tid åt att odla sitt självförakt och sedan vänta sig att hjärnan skall producera glitter och enhörningar när den lämnas åt sig själv.

Jag har skrivit något i den här stilen förut, och då blev folk väldigt upprörda över att jag var så elak. Det är dock inte min avsikt att vara elak, utan att peka på något som jag utifrån hur du beter dig här tror kan vara ett problem. Jag har inga bra svar på hur man ändrar sitt sätt att tänka; sjäv har jag blivit bättre på att lägga band på de här tendenserna genom en kombination av många omständigheter. Det har definitivt klart hjälpt att jag utbildade mig till ett rätt uppslukande jobb där jag helt enkelt inte har så mycket tid för att älta mig själv och mitt tidigare liv. Det hjälpte också att en vän påpekade för mig att den "självironi" jag ägnade mig åt i umgänget med andra fick mig att framstå som självupptagen och störig, och inte som en person med stor självdistans (även om det var en väldigt besk medicin och jag inte blev så glad åt det påpekandet just då).
Väldigt bra skrivet.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat