Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-07, 20:57   #75
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Hur fungerar homeopati ?
Det måste finnas en förklaring. Kan inte någon pedagogiskt förklara så vi slipper famla i mörker ? De som tror på homeopati måste ha en förklaring.

Det enda jag hört, utan referenser, är att ämnen lämnar avtryck i vattnet. Att det finns någon struktur kvar i vattnet även när ämnet är borta.


Fast det förklarar inget.
Tänk dig följande scenario: du har ett självläkande, icke-dödligt tillstånd. Det ger dig ganska mycket besvär, och din oro späder ytterligare på det.
Du träffar en person med stor erfarenhet av liknande situationer (som tar bra betalt..), som lyssnar på dig säkert minst en timme. Kanske träffas ni fler gånger. Du känner stor tillit till personen.

Du får en dyr lösning (som mest är vatten), och sedan blir tillståndet bättre - kanske av sig själv, kanske av att din oro minskat, kanske av att du fått bolla lite tankar och lyft katastroftankar.

Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Var påstod jag att filmen var manipulerad? Jag påstår att den visar ett litet klipp som är taget ur sitt sammanhang samt att textinlägget består av faktafel på så sätt att iaf jag definerar 8 timmar som en bit längre än "strax innan".

Förutom Fuglesang så var det 11 personer som överdoserade på Coffea Alfaplex där och då på Almedalen, varav flera också var med i SVT Debatt 8 timmar senare på kvällen.

Men visst, visa du ett litet klipp på när Fuglesang verkar lite virrig som ett bevis på att en homeopatiskt sömnmedel tydligen är så pass effektivt att om man tar 60 tabletter så blir man lite virrig ca 8 timmar senare. Kanske snart blir nya innedrogen bland ungdomar som vill bli lite snurriga 8 timmar senare...



Som sagt så kanske man ska bevisa ATT det fungerar först innan man ens börjar spekulera i HUR det fungerar.
Eftersom homeopati inte följer västerländsk farmakologi kan vi inte förvänta oss att "överdosering" ska fungera enligt västerländsk farmakologis principer!
Ytterligare ett nederlag för skämtföreningen VoF. "Om du lär känna din fiende såsom du känner dig själv, kommer du att ha många vinster i strid"
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat