Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-26, 23:43   #57
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Träffade dietisten på lokala vårdcentralen idag. Det gick väl...bra. Vi pratade i över en timme om proteinintag, träning, muskelbyggnad och framförallt kost.
Hon sade många intressanta saker jag inte riktigt reflekterat över och några som lät mer som påhitt än vetenskap, men tror det berodde på att vi pratade lite om olika saker. Jag pratade om "optimalt näringsintag för träning" och hon pratade om långvarig fetmafri hälsa.

Vad hon sade:
  • Jag äter för mycket rött kött. (WHO, cancerrisk.. den biten)
  • Jag ska äta frukost och två lagade mål mat per dag plus mellanmål.
  • Jag äter för lite till frukost, för mycket efter träningen.
  • Jag ska äta som mest 2700kcal per dag för att orka träna (strongman), bygga muskler och bränna fett.

Vi kom fram till att jag äter i princip alla mina måltider på eftermiddagen/kvällen. Detta var inte bra enligt dietisten. Fick rekommendationen att äta frukost tidigare och inte äta direkt innan läggdags. Att äta direkt innan läggdags gjorde ingen nytta utan maten blev bara till fett sade hon, även om det var casein. Inte säker på att jag tror på vad hon sade... men kan definitivt försöka äta lite tidigare. Inte vakna och ta en kopp te, gå morgonpromenad, kolla mailen och vänta 2 timmar med att äta frukost. Och kanske kommer sova ännu bättre om jag äter caseinet vid 20:00 och somnar 23:00 än äta den vid 22:15 i soffan, gå och borsta tänderna och lägga mig.

Hon berättade också att när hon sett mig i väntrummet hade hon tänkt:
."Det var ju inte så farligt." Syftande på min fetma.
Detta gjorde mig väldigt glad. Det är så som jag känner mig... Visst, jag är fet, men har muskler och jobbar på det... "inte så farligt"... Var lite det jag ville höra.

MEN... hon sade också att vassleprotein (whey80) var "bortkastade pengar". Jag frågade vad jag skulle äta specifikt istället för havregryn+whey80+äpple till frukost och då svarade hon:
-"Knäckebröd med keso och massa grönsaker på"

Jag frågade då vad skillnaden mellan vassleprotein och keso var, och hon svarade något om att det var "mer protein i vassle än i keso" och jag sade 1dl whey80 med vatten blir lika mycket protein som 250g keso. Efter det bytte hon ämne och sade sen att jag kunde fortsätta äta mitt proteinpulver "om det gjorde mig glad".

Fick också höra att "det där med att äta mycket protein var en myt." Och att jag inte behövde äta så mycket protein.

Men om jag ska försöka förstå vad hon menade var väl att det är bättre att lägga pengarna på riktig vanlig mat än pulver. Och att inte lägga alla kalorierna på protein.
Vill också tillägga att dietisten såg väldigt hälsosam, frisk och stark ut. Såg också en blek överviktig sjuksköterska som gick runt och flämtade när jag satt i väntrummet... Att ta råd från folk med utbildning som ser friska ut låter förnuftigt.

Så.... jag ska försöka äta lite mera regelbundet och tidigare, låter hälsosamt... Och inte äta mer än 2700kcal per dag. Borde ju räcka till träning och muskelbygge om jag också bränner energi från all min fettmassa och äter över 200g protein/dag.

Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Tycker du verkar ha bra koll redan i trådens inledning på både kost och träning samt att du förstår varför dununge rasar i vikt med nuvarande upplägg.

Det jag inte förstår är varför du tjatar på vården om en dietist? Är det någon slags principsak?
Hehe, jag är väl lite envis av mig. Och blev en intressant grej att se vad som skulle hända efter dom förfasat sig över mitt höga BMI på telefonen och inte fick träffa dietisten eller komma till fetma-avdelningen.
...
@Ricken13: Tack så mycket! Vänliga ord hjälper mycket.
...
Är nere på 29,4% kroppsfett nu enligt mitt sätt att mäta. Men fick höra att jag förmodligen spänner åt måttbandet för hårt om midjan, man ska puta med magen och måttbandet vara slakt... Men eftersom jag försöker spänna åt lika hårt varje gång och midjan blir mindre och jag blir starkare så kör jag på så här ett tag till.
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat