Visa ett inlägg
Gammal 2007-07-06, 11:03   #170
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Det är inte ortopeder som jobbar på ortopedtekniska avdelningar utan ortopedtekniker och ortopedingenjörer. Detta är en KY utbildning resp 3 årig högskoleutbildning och är inte i närheten av lika ingående som en ortopeds utbildning vilket består av först läkarstudier sen fördjupning inom ortopedi.

Man kan välja materialtyp på inlägget på de flesta ortopedtekniska avdelningarna i sverige. Det finns flera varianter anpassade för allt ifrån finskor, fotbollskor till vinterkängor. För att få inlägg billiga på en ortopedteknisk avdelning måste man få dem på remiss av en ortoped. Då kostar de runt 300kr paret. Om man inte har remiss kostar de runt 600kr beroende på vilken typ av sula man vill ha.
Jag vet att det inte är ortopeder som jobbar på ortopedtekniska. Inlägget jag svarade på var det här -du ser frågan, även om jag be om ursäkt för att jag formulerade mig på ett sätt som är att be om missförstånd:
Citat:
Ursprungligen postat av Milia
Jag har bara varit till en vanlig allmänläkare än så länge. men jag fick svar med posten idag att mina röntgenbilder inte visade något, så det var ju bra. Han har skicket en remiss för bedömning hos en ortoped nu (vad gör en sån?)
Vad kostade inläggen ungefär (jag förstår att det varierar), runt en 1000-lapp eller? Är de väldigt klumpiga?
Ang. priset på inlägg misstänker jag att det varierar mellan landstingen. Jag fick betala drygt tusenlappen för mina ("promenadskoinlägg" i standardutförande a.k.a. utan "komfortfinesser"), och då hade jag remiss av allmänläkare till ortopedtekniska, men jag misstänker att remissen bara gällde själva undersökningen. Med själva inläggen utskrivna blir det förmodligen billigare, dock är det svårt att få dem gratis här om man inte är typ diabetiker eller barn/undom i växten. "Hjälp med inläggen", d.v.s tillpassning etc. är gratis inom viss tid efter att man fått dem, dock är receptioninsterna hårdare än ortopedteknikerna själva när det gäller vikten av att hålla denna gräns, vad det verkar. Jag tillhör uppenbarligen fel landsting.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat