Visa ett inlägg
Gammal 2020-10-09, 10:25   #23
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av torach Visa inlägg
Finns det något program liknande 16 week of hell men mer hållbart beträffande både kost och träning?
Vad är det som är ohållbart i några timmars gymmande per vecka och dagliga promenader?

Verkar som det finns någon generell uppfattning om att detta skulle vara något helt övermänskligt, är det bara för att det heter något coolt med "hell" i titeln?
Eller beror det på att coachen berättar hela tiden att de tränar på elitnivå och att deltagarna gnäller över hur tungt och jobbigt det är?

Summa summarum så handlar det till syvenes sist helt "enkelt" om att gå ner i vikt och bibehålla eller, i gynsamma förhållanden, bygga muskler.

Alltså mer eller mindre ett standardupplägg för vilken ambitiös styrketränande som vill viktminska som helst.
Att sen följa ett program och att inte "fuska" eller "ge upp" längs vägen är ju en annan femma...
Och än värre brukar vara att bibehålla den vikt/kroppssammansättning som man väl når.

Kostråden i 16woh ska väl vad jag förstått det vara invidvidanpassade och på något sätt möta individens målsättning. Så där kan man ju göra precis som man vill med upplägget.

Kaloriunderskott för att gå ner i vikt
Kaloriunderskott för att gå upp i vikt
Balans för att behålla vikt.

Grundläggande ide om runt hur makronutrientfördelningen bör se ut är givetvis en bra sak att ha.

Det som jag såg som mest "ohållbart" i 16woh's kostgrej (baserat på tv-serien) är att de inbillat sig att man måste äta på exakta klockslag. och den delen kan man ju bara skita i.


Så en enkel hållbar lösning.

Träna så mycket som din livssituation, ork och hälsa medger.
Ät en mängd kalorier som är anpassad till din målsättning.
Se till att få tillräckligt med sömn.

Sen hur dessa parametrar kan och bör appliceras på individnivå är ju helt och hållet omöjligt att svara på, utan att på djupet sätta sig in i detaljer runt individens bakgrund, nuläge och målsättning.


Har för övrigt nu sett klart på serien och kan inte annat än småle åt de fettprocent som han får fram med sina kalipermätningar i slutet.....
Han fick Agneta Sjödin till 13% om jag minns rätt och Martin Melin til 9%


Han påstod också, (om jag minns rätt) att skillnaden mellan män och kvinnor vanligt var ungefär 3-4%...
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat